Is de beleidsevaluatie van deze meerderheid wel zo euforisch als ze laat uitschijnen?

Op 23 mei 2016, over deze onderwerpen: Bestuur en Organisatie, Communicatie en Dienstverlening, Efficiënt bestuur en digitalisering, Financieel: een zuinig financieel beleid, Financiën en Begroting, Financiën en personeel, ICT & Digitalisering, Informatie en communicatie, Modernisering

De woorden van de huidige meerderheid logen er in januari 2013 niet om. De stad Beringen was volgens hen bijna failliet en drastische maatregelen dienden genomen te worden. Onder het verhaal van we maken de stad terug gezond hebben zij een drastisch herstelplan uitgetekend. Te drastisch? Dat men financieel inspanningen moest leveren en een herstructurering doorvoeren, was een uitgemaakte zaak. Volgens N-VA had het anders kunnen zijn. Nu hebben de burgers een verhoging van tal van retributies en belastingen op lokaal vlak moeten slikken. Zelfs nieuwe belastingen zoals belasting op onbebouwde kavels werden geïntroduceerd alsook extra kosten voor onze inwoners voor containerpark, slachthuis enz zullen pas vanaf nu zichtbaar zijn.

Dit allemaal terwijl de dienstverlening werd afgebouwd (cfr. minder openingsuren, sluiting bibfilialen...), want er werd drastisch in personeel en mankracht gesnoeid. Deze afslanking van het personeel zorgt er ook voor dat heel wat dossiers achter op schema lopen. In 2013, 2014 en 2015 stellen we vast dat amper tussen 20% en 30% van de geplande investeringen ook effectief worden uitgevoerd. Zelfs een onafhankelijk rapport van audit Vlaanderen over de stad Beringen kwam tot deze conclusie: “slechte financiële en onderhoudsplanning voor patrimonium (cfr. Cor, 't Cuypke, club 9, casino enz.), wegen, roerende goederen, software....alsook slecht ICT-beleid (lees: niet gemoderniseerd) en onzorgvuldige procedure voor klachtenbehandeling" zijn maar enkele voorbeelden! Kortom, er zijn heel wat gelden ter beschikking die niet gebruikt worden zoals een goede huisvader dat zou doen.

Deze meerderheid zet vooral in op projecten die in het oog springen. Vergunningen voor allerlei grote bouwprojecten worden afgeleverd maar of deze binnen 10 jaar nog succesvol zullen zijn, daar hebben we het gissen naar. Bepaalde woonprojecten staan er problematisch voor omdat ze niet verkocht geraken. Onze deelkernen worden anderzijds schromelijk over het hoofd gezien tenzij men door problemen echt niet anders kan. De mobiliteitsproblematiek wordt dan weer geval per geval bekeken terwijl dit beter kadert in een globale aanpak, aangezien de oplossing van een locatie voor opstoppingen kan zorgen elders. 

Door de verdere aangroei van de bevolking staat Beringen voor een heel aantal uitdagingen. Het verhaal  dat wij ons moeten spiegelen aan  Hasselt en Genk gaat niet op. Daarvoor is Beringen veel te specifiek. Het centrum is het kleinst en ligt pal tussen de 2 grote deelgebieden Koersel en Paal. Buiten kijf staat wel dat wij als 3de grootste stad van Limburg met haar goede ligging Beringen op de juiste manier op de kaart moeten zetten. Dat deze meerderheid bepaalde keuzes heeft gemaakt is haar goed recht. Dat wij een aantal van deze keuzes mee ondersteunden is niet meer dan terecht maar in bepaalde gevallen zouden we heel anders beslist hebben.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is