Stad Beringen investeert opnieuw €27.000 in offerfeest

Op 23 mei 2016, over deze onderwerpen: Dierenwelzijn, Leefmilieu - dierenwelzijn

Het offerfeest van september 2016 komt dichterbij. Het stadsbestuur maakte een evaluatie van het offerfeest van 2015. De bouw en uitbating van het slachthuis kostte  vorig jaar voor alle deelnemende gemeenten samen €154.129, wat neerkomt op het dubbele van het oorspronkelijk geschatte bedrag van €70.000.
Na de grote investeringen van vorig jaar zijn er dit jaar voornamelijk wat aanpassingswerken nodig. De uitbatingkosten van om en bij de €75.000 zullen echter wel terugkeren bovenop de geplande bijkomende investeringen van €6.200
De kostprijs per slachtbrief  wordt echter maar verhoogd van €5 naar €10. Terwijl de medewerkers (zijnde Kelers, onthuiders en uitslachters) tussen de €200 en €300 dagvergoeding krijgen. De kostprijs van een slachtbrief is bijgevolg onvoldoende om de kosten te dekken. "Kunnen de medewerkers (meestal mensen uit de eigen religie) dit niet doen op vrijwillige basis?" zegt Werner Janssen, fractieleider N-VA. Verder stellen we vast dat ook kelers, onthuiders en uitslachters zonder opleiding een vergoeding krijgen. "Hoe is het mogelijk dat men mensen zonder opleiding een vergoeding kunnen krijgen om dieren onverdoofd te slachten?": vraagt Janssen zich af.
De deelnemende steden gaan ervan uit dat er extra zal opgeroepen worden om schapen te slachten. Hierdoor zullen er waarschijnlijk 2 slachtdagen zijn. Werden er in 2015 in totaal 277 schapen geslacht, dit jaar zijn de prognoses dat het om 866 dieren zou gaan. Ook die extra oproep valt enkel te betreuren terwijl er alternatieven mogelijk zijn! Men kan een gift doen, vooraf geslacht halal vlees bestellen of een rund slachten ipv 7 schapen. "Als men dan alsnog wenst over te gaan tot slachten, waarom kan men dan de dieren niet eerst verdoven zoals al in vele andere landen gebeurd (in sommige land is dit zelfs verplicht)? De huidige organisatie wil hier jammer genoeg niet van weten.": betreurt Werner Janssen. Blijkbaar is het water hiervoor in Vlaanderen nog veel te diep? Terwijl minister Ben Weyts (N-VA) voorstander is blijken CDenV, SPa, OpenVLD, Groen en PVDA te weigeren om dit dierenleed aan te pakken. Blijkbaar bestaat dierenleed voor hen alleen maar als het gaat om verwaarlozing van honden, katten, paarden, enz. besluit N-VA.
Voor 2016 maakt men een voorlopige financiële inschatting van ongeveer €63.000. Hierin zitten echter nog geen cijfers voor externe schoonmaakfirma of inzet medewerkers werkplaatsen. Uiteindelijk zal de kostprijs waarschijnlijk oplopen tot meer dan €90.000 waarvan Beringen 30% zal moeten betalen. "Wat N-VA betreft is dit een overbodige uitgave om 2 dagen dierenleed te organiseren": besluit Werner Janssen.