Uitsluiten oppositie bereikt hoogtepunt

Op 23 mei 2016, over deze onderwerpen: Adviesraden, Inspraak, Inspraak en Verantwoordelijkheid, Transparant en efficiënt bestuur, Transparantie

Zoals eerder werd aangekondigd door deze meerderheid zal na de bouw van het nieuwe stadhuis in Beringen centrum ook de markt heraangelegd worden. Om ideeën op te doen zullen er marktbezoeken georganiseerd worden op 27 april en 3 mei 2016 te Lanaken, Tongeren, Tienen, Aarschot, Westerlo, Herentals en Geel.

"Dit op zich is een goed initiatief," : zegt Werner Janssen (fractieleider N-VA) "er zijn immers maar weinig mensen die van het rode plein houden." N-VA stelt spijtig genoeg vast dat alweer de oppositie niet betrokken wordt.

De leden van het buurtplatform Beringen centrum en leden van de raad van bestuur van het centrummanagement Beringen werden immers uitgenodigd om plaatsbezoeken te brengen aan andere marktpleinen in het land om zo ideeën op te doen. De leden van de gemeenteraad zijn echter niet welkom, ondanks het feit dat zij democratisch verkozen zijn door een kwart van de bevolking als hun vertegenwoordiger. Meer nog, het toekomstige mobiliteitsplan werd in het centrummanagement besproken, maar niet met de gemeenteraadsleden. Dit is toch echt de omgekeerde wereld?

"Het weren van de oppositie blijkt een wederkerende trend te zijn die blijkbaar niet te doorbreken valt." : aldus Werner Janssen. Tijdens de laatste gemeenteraad werd dit door onze fractie aangekaart. Het niet of te weinig organiseren van commissies met betrekking tot info over de werken in heel Beringen of het mobiliteitsinfarct waar we voor staan worden niet serieus genomen. En nu dit weer! Blijkbaar worden diegene die mee moeten beslissen over de projecten in Beringen, zijnde de gemeenteraadsleden, na een onderonsje tussen het stadsbestuur, buurtplatform en centrummanagement later gewoon voor voldongen feiten gesteld. Het punt wordt dan op de gemeenteraad geagendeerd en de oppositie moet maar slikken!

"In het kader van openbaarheid van bestuur laat deze meerderheid zich alweer van haar kleinste kant zien! Wat is de volgende stap? "De gemeenteraad afschaffen en over gaan op maandelijkse onderonsjes zodat men kan doen en laten wat men wil?" besluit Werner Janssen.