Actieplan voor verenigingen goedgekeurd

Op 14 november 2020

Stad Beringen heeft naar aanleiding van de corona-epidemie vanuit de Vlaamse Overheid middelen ontvangen om het lokale verenigingsleven te ondersteunen wat de domeinen cultuur, sport en jeugd betreft. Tijdens het college van burgemeester en schepenen van 1 oktober werd het actieplan goedgekeurd om vervolgens ter kennisgeving voor te leggen aan de gemeenteraad van 16 november 2020, met tussentijdse bespreking op een gemengde gemeenteraadscommissie met domeinen cultuur, jeugd en sport. Om de uitrol ervan mogelijk te maken diende een afwijking gevraagd te worden aan de gemeenteraad van de bestaande reglementen en geldende overeenkomsten.
In juni dit jaar maakte de Vlaamse Regering bijna 300 miljoen euro vrij in de vorm van een Vlaams noodfonds corona. 87,3 miljoen euro daarvan ging rechtstreeks naar de lokale besturen voor de ondersteuning van jeugd-, cultuur- en sportverenigingen. Voor de stad Beringen is dat 546.267 euro die bestemd zijn voor de Beringse verenigingen.
“De coronacrisis treft de verenigingen zwaar. Het verenigingsleven werd sinds de uitbraak van corona grotendeels lam gelegd. Heel wat activiteiten werden noodgedwongen geannuleerd. Extra inkomsten verwerven, door bijvoorbeeld de organisatie van eetdagen, was ook niet mogelijk. Nochtans kunnen de verenigingen die extra middelen in deze moeilijke tijden goed gebruiken”, zegt schepen van cultuur An Moons.
Om de noodfondsmiddelen doordacht en duurzaam te besteden, heeft de stad de voorbije maanden een participatief traject opgezet met de Beringse verenigingen rond hun noden en bezorgdheden.
"In samenspraak met de verenigingen heeft een intern programmateam - met afvaardiging vanuit cultuur, sport en jeugd - een voorstel van acties en verdeelsleutel uitgewerkt. Deze verdeelsleutel houdt rekening met infrastructurele, promotionele, logistieke, financiële en inhoudelijke ondersteuning”, legt schepen van jeugd en participatiebeleid Jessie De Weyer uit.
Dit najaar werden de betrokken verenigingen nogmaals geraadpleegd in een tweede bevragingsronde. Op basis daarvan werden de uitgewerkte voorstellen bijgestuurd en in het actieplan 'Werk maken van een noodfonds cultuur, jeugd en sport' gebundeld. Concreet bestaat het actieplan uit drie clusters van voorstellen, zijnde ‘tegemoetkomingen aan verenigingen’ voor 285.274 euro (bijvoorbeeld voor huur van infrastructuur en materialen), ‘ondersteuning lokaal verenigingsaanbod’ voor 185.993.67 euro (bijvoorbeeld op vlak van promotie, vrijwilligerswerking, participatie, fondsenwerving) en ‘aankoop materialen voor de stedelijke uitleendienst in functie van de noden van verenigingen’ voor 75.000 euro. De aankoop van deze materialen gebeurt op nadrukkelijke vraag van de verenigingen zelf. Het gaat om uitleenmateriaal waar de verenigingen gezamenlijk gebruik van zullen maken. Omdat de impact van de coronacrisis ook de volgende jaren voelbaar zal zijn, worden de maatregelen gespreid over een periode van drie jaar (2020 t.e.m. 2022).