Beringen beloont kindvriendelijke horeca met nieuw label

Op 14 november 2023

Horecazaken die in Beringen inzetten op een kindvriendelijk beleid, ontvangen daarvoor binnenkort een bijzonder label waaraan potentiële bezoekers kunnen zien of een bezoek met kinderen er eenvoudig is. Het initiatief kadert zowel in het nieuwe horecabeleidsplan dat door de stad wordt uitgerold als binnen de erkenning als Kindvriendelijke Stad die vorig jaar werd behaald en bereikt zo twee belangrijke doelstellingen voor Beringen.

“Er zijn verschillende criteria die bekeken worden alvorens het label wordt toegekend,” zegt schepen van Jeugd Jessie De Weyer. “Die criteria werden opgesteld na een bevraging bij kinderen en lokale horeca-uitbaters in samenwerking met onze diensten jeugd en kinderopvang. Daarbij kwam een lijst van basiscriteria tot stand die sowieso behaald moeten worden. Dat gaat over de aanwezigheid van spelmateriaal, een kinderstoel, de mogelijkheid om baby’s te verschonen en hun voeding op te warmen tot het voorzien van een kindermenu of een kleinere portie van het standaardmenu met minstens twee gezonde gerechten. Daarnaast zijn er optionele criteria waarvan men er drie moet behalen zoals gratis WiFi of ruimte aan tafel voor een kinderwagen.”

De eerste labels zouden uitgereikt worden in 2024. Horecazaken die een aanvraag willen doen, kunnen binnenkort terecht op www.beringen.be. Zowel op de stedelijke website als op www.visitberingen.be zullen de kindvriendelijke horecazaken een bijzondere vermelding krijgen. "De invoering van het kindvriendelijke horecalabel in Beringen is een belangrijke stap in onze missie om een inclusieve en gezinsvriendelijke stad te creëren. Dit label is niet alleen een teken van erkenning voor horecazaken die extra stappen zetten om gezinnen te verwelkomen, maar het is ook een instrument dat ouders helpt bij het kiezen van een geschikte eetgelegenheid. Dus zowel voor ouders met kinderen als voor de ondernemers een win-win!”

“Met ons horecabeleidsplan willen we het aanbod in onze stad uitbreiden. Dankzij het label kunnen we horeca gericht op kinderen positief in het daglicht stellen. Zij ontvangen ook een beloningspakket.  Uiteraard richten we ons ook op andere doelgroepen binnen de horeca. In de komende maanden zullen er nog heel wat acties uitgerold worden die de horeca in Beringen een duwtje in de rug zullen geven,” licht schepen van Lokale Economie, Middenstand en Toerisme Werner Janssen toe.