Beringen verstevigt oever Paalse Plas aan toeristisch wandel- en fietspad

Op 22 september 2021

Het toeristisch wandel- en fietspad rond de Paalse Plas in Beringen loopt in de noordwestelijke hoek zeer dicht bij de oever. Door de stroming van het water brokkelt de oever geleidelijk af, waardoor deze op bepaalde plaatsen zeer dicht tot het toeristisch wandel- en fietspad genaderd is. “Om ieders veiligheid te garanderen heeft de gemeenteraad daarom zijn goedkeuring gegeven om de oevers te verstevigen en zodoende het wandel- en fietspad te beschermen”, laat schepen van Recreatie Jessie De Weyer weten.

Het stadsbestuur wil zodoende de oevers opnieuw verder van het wandel- en fietspad brengen en deze laatste ook duurzaam beschermen tegen verdere erosie. “We gebruiken daarom goed drainerend zand om de oevers te vullen en vierkante palen van zwaar, hard en elastisch Robinia hout, dat bovendien duurzaam is”, gaat schepen De Weyer verder. De palen hebben een lengte van 3 meter en worden om de 50 centimeter in de waterbodem gebracht. De oeverversterking zal een totale hoogte van 1 à 1,2 meter hebben. “In het voorjaar van 2022 moeten de werken voltooid zijn.”

De oevers zullen over een totale lengte van 500 meter hersteld worden, maar de aannemer zal met een bijkomende moeilijkheid rekening moeten houden. “De werfzone is enkel toegankelijk via het toeristisch fietspad met een maximum breedte van 3 meter. We hebben er alle vertrouwen in dat de werken deskundig en efficiënt worden uitgevoerd, zodat we tegen het volgend toeristisch seizoen in alle veiligheid en comfort kunnen fietsen en wandelen rond de Paalse Plas”, besluit de schepen optimistisch.