Beringen viert feesteditie Jeugdboekenmaand

Op 1 maart 2021

In 2021 bestaat de Jeugdboekenmaand al 50 jaar. Een feesteditie is dus – ondanks corona – op haar plaats. Ook dit jaar vraagt ‘Iedereen Leest’ in de maand maart aandacht voor het plezier van lezen, voorlezen en naar prenten kijken, specifiek binnen de groep van 3- tot 15- jarigen. Traditioneel zet de bibliotheek van Beringen haar mooiste jeugdboeken in de kijker, maar dit jaar mag het net dat tikkeltje extra zijn. Schepen van Bibliotheek Jessie De Weyer licht toe: “Niet enkel omdat we de 50ste verjaardag vieren, maar des te meer omdat onze jongeren al maanden hun vrijheid en frivoliteit moeten opofferen, willen we er een feestelijke editie van maken!” Het thema van deze jeugdboekenmaand is, zeer toepasselijk, ‘Lezen is een feest’!

Van winacties tot zoekopdrachten, zowat elke leeftijdsgroep wordt geprikkeld. Zo kan je een gloednieuw jeugdboek winnen door een kleurplaat van prentenboekenmaker Leo Timmers in te kleuren of door een gekke foto van jezelf met een feesthoedje en jouw lievelingsboek op te sturen naar bibliotheek [at] beringen.be. Zowel de kleurplaat van Leo Timmers als het feesthoedje kan je vinden op de website beringen.bibliotheek.be of afhalen in de pop-up op de Lutgartsite. En dan is er nog de raamboekactie. “Zet je favoriete jeugdboek voor je raam en help het leesplezier verspreiden. Een wandeling in onze stad wordt zo een ontdekkingstocht langs uitgestalde jeugdboeken. Neem een foto van je raamboek en post deze via Instagram met de vermelding @bibberingen of mail je foto naar bibliotheek [at] beringen.be”, aldus schepen De Weyer.

Liefhebbers van speurtochten kunnen hun hart dan weer ophalen met een boekenzoektocht. Bibliotheekmedewerkers verstopten namelijk op 15 locaties in het centrum van Beringen een boek met een opdracht, met een leuk gadget als beloning. Schepen De Weyer mocht met enkele kindergemeenteraadsleden de spits afbijten en geeft alvast haar goedkeuring. “Deze actieve boekenzoektocht is zeker een aanrader voor onze Beringse kinderen!”

De Beringse basisscholen krijgen ten slotte een extra mogelijkheid om vertrouwd te raken met de werking van de bibliotheek, zonder de coronaveiligheidsmaatregelen in het gedrang te brengen. “De kleuters en de leerlingen van het 1ste en het 2de leerjaar willen we laten zien dat in hun klasje ‘Lezen echt een feest is’! De leerlingen van het 3de, 4de, 5de en 6de leerjaar kunnen in hun klas aan de hand van een Bibsterzoektocht via tablets kennismaken met de collectie van de bibliotheek. Er valt dus in onze Jeugdboekenmaand heel wat te beleven!”, besluit de schepen.