Berings meerjarenplan goedgekeurd

Op 7 januari 2020

Op 30 december, tijdens de voorlaatste avond van het jaar vond de laatste Beringse gemeenteraad plaats. Deze marathonzitting begon uitzonderlijk eerst met de raad van maatschappelijk welzijn om 19u. Daarna volgde de gemeenteraad. Het meerjarenplan werd ter goedkeuring voorgelegd.

De komende zes jaar investeert het stadsbestuur 105 miljoen euro. Veiligheid is daarbij een van de prioriteiten. De stad verhoogt daarom de dotatie aan de politiezone met één miljoen euro, werkt het GAS-reglement verder uit en investeert in veilige schoolomgevingen en bijkomende fietsvoorzieningen.

Investeren in de toekomstige generaties wordt op die manier ook een van de prioriteiten. “Zo creëren we 100 bijkomende plaatsen in de buitenschoolse kinderopvang, komt er een extra jongerenwerker, maken we werk van nieuwe speelpleinen en richten we een jongerenadviescentrum op” verduidelijkt schepen van jeugd Jessie De Weyer. “Ook voorzien we als stad middelen voor een mogelijke uitvalsbasis op de Lutgartsite, in Beringen-Centrum, een plaats waar de tiener- en jongerenwerking zich kan ontplooien.” De stad voorziet jaarlijks ook een budget van 60.000 euro voor infrastructuurwerken van particuliere jeugdwerkinitiatieven.

Met een verhoging van het evenementenbudget en de aanstelling van een eventmanager maakt Beringen duidelijk dat het mikt op een bruisende en toeristische stad. “Met de Parkies-concerten en de veldrit hebben we hier dit jaar al een aanzet gegeven” stelt schepen van ondernemen en toerisme Werner Janssen.

Vanaf dit jaar zal er ook elk jaar een nieuwjaarsreceptie georganiseerd worden voor de inwoners. "Vanuit toeristisch oogpunt kijken we uit naar de realisatie van be-MINE-PIT en de verhuis van het toeristisch onthaal. We gaan het zakentoerisme ondersteunen, willen mee investeren in een mobilhome parking en bekijken wat binnen toerisme nog extra kan. Hiervan is de nieuwe tafelroute trouwens een goed voorbeeld" gaat de eerste schepen verder.

Beringen moet een stad zijn die talent en innovatie stimuleert en ondersteunt, innovatieve bedrijven en nieuwe arbeidskrachten aantrekt. Een stad die ademruimte, kansen en stimulerende maatregelen biedt aan onze lokale handelaars en ondernemers met oog op een bloeiende lokale middenstand en economie, lezen we in het meerjarenplan.

"De Lutgartsite zien we als een hotspot voor startende ondernemers in het kader van tijdelijk beheer en we maken een opstap richting duurzame herbestemming van de site. We maken een horecabeleidsplan op. Concreet onderzoeken we hoe horeca en bewoning best te verzoenen, hoe bestaande horeca te verbeteren en te ondersteunen, hoe nieuwe horeca aan te trekken,… en voorzien hiervoor 40 000 euro" aldus de schepen.

De werken in het centrum van Beringen komen eraan en dat zal wegen op de handelaars. Voor stimulerende maatregelen tijdens de werken wordt 60000 euro voorzien en ook voor de verplaatste markt en het marktgebeuren in de deelkernen wordt het budget voor de marktcommissie de eerste 2 jaar verdubbeld. Zoals er reeds een budget voor het centrummanagement voorzien is, wordt dit ook voor de deelgemeenten voorzien, in totaal 240.000 euro over 6 jaar.

Het stadsbestuur zet ook in op meer inspraak voor de inwoners en voorziet middelen voor burgerinitiatieven. "Met dat budget kunnen we co-creatieprojecten op poten zetten en zo buurt- en wijkinitiatieven verder ondersteunen. We voorzien tevens ook in een verdubbeling van het budget voor de reguliere ondersteuning van buurt- en wijkcomités, zodat wij hun werking verder kunnen helpen garanderen en optimaliseren. Ook zeer belangrijk in de ontwikkeling van sterke buurten is het budget dat voorzien wordt om de samenwerking met vzw RIMO Limburg verder te zetten, goed voor jaarlijks 260.000 euro" zegt schepen van burgerparticipatie en wijkontwikkeling Jessie De Weyer.

De bibliotheek van Beringen staat tot slot voor belangrijke veranderingen. "We trekken een bedrag uit van bijna 1,5 miljoen euro voor de realisatie van de uitbreiding, maar ook de verbeteringswerken van de bestaande bibliotheek. Met dat bedrag voorzien we tevens ook een tijdelijke pop-upbibliotheek op de Lutgartsite gedurende de verbouwingswerken. De uitbreiding van de bibliotheek zal een lees- en internethoek omvatten, een polyvalente ruimte en ook een taalpunt. Aandacht voor taalverwerving en taalstimulering vinden wij immers cruciaal! Door de nieuwe polyvalente ruimte zal de bib in de toekomst het aantal activiteiten en workshops rond leesplezier en leesbevordering, mediawijsheid en digitale geletterdheid, fors opvoeren. Hiervoor voorzien we ruim een verdubbeling van het budget t.o.v. vorige legislatuur" besluit schepen De Weyer.