Beringse woensdagmarkt weer op vertrouwde locatie

Op 3 november 2021

De wekelijkse woensdagmarkt in Beringen-centrum komt na een noodgedwongen herlocatie van ruim anderhalf jaar, vanaf 3 november terug naar het vertrouwde marktplein. Vandaag was dan ook de laatste keer dat de Beringenaren voor hun wekelijkse aankopen in de omliggende straten moesten zijn.

Deze heugelijke gebeurtenis mag uiteraard niet onopgemerkt voorbijgaan, daarom komt Beringse schepen van Ondernemen Werner Janssen samen met zijn evenknie uit de kindergemeenteraad, op 3 november om 10u de markt feestelijk openen en iedereen welkom heten. Met straatanimatie, een clown met ballonnen en een vijfkoppige muziekband.

De woensdagmarkt moest begin 2020 uitwijken naar de straten in de onmiddellijke nabijheid van het marktplein. Op het plein zelf, net als in een aantal omliggende straten werd er namelijk gewerkt. De Graaf van Loonstraat, Koolmijnlaan, Collegestraat en Hoogstraat zijn volledig heraangelegd en ook het marktplein zelf is heringericht. In samenspraak met de marktkramers, de plaatselijke ondernemers en de horeca zocht en vond het stadsbestuur destijds een aanvaardbare alternatieve locatie. “De werkzaamheden hebben helaas een tweetal maanden langer geduurd dan gepland, maar het resultaat mag er zeker zijn!” vertelt schepen Janssen tevreden.

Wekelijks staan er een zestigtal marktkramers klaar om buurtbewoners van vers fruit, groenten en allerlei hebbedingetjes te voorzien. Het vernieuwde marktplein en de terugkeer van de woensdagmarkt maken de metamorfose van het stadscentrum compleet. “De nieuwe dynamiek is nu al tastbaar, het centrum bruist weer! Onze vernieuwde bibliotheek en natuurlijk het nieuwe stadhuis zijn al in gebruik genomen. Onze handelaars en horecagelegenheden zijn nu gemakkelijk bereikbaar zowel te voet, per fiets, als met de wagen. Onze opzet is duidelijk: de burger het hart van onze stad laten herontdekken en zo het economisch leven de broodnodige boost geven,” vervolgt de schepen.

De verkeerssituatie rond het marktplein en de Collegestraat zal dus binnenkort wijzigen. Wie er op woensdag voormiddag wil parkeren, is eraan voor de moeite. “Onze marktkramers moeten voldoende ruimte krijgen om hun koopwaar uit te stallen. Gelukkig beschikken we in de binnenstad over verschillende parkeergelegenheden op wandelafstand,” aldus de schepen. Besluiten doet hij met een oproep: “Kom op 3 november zeker een kijkje nemen op de vernieuwde woensdagmarkt, onze marktkramers zorgen voor de verse producten en het stadsbestuur voor animatie!”