Bjèvelse kunstmuur feestelijk ingehuldigd

Op 30 juni 2022, over deze onderwerpen: Participatie, Participatie wijk en dorpszaken

Heel wat nieuwsgierigen kwamen tijdens de schilderwerken al eens een kijkje nemen en woensdag was het zover: de inhuldiging van de Bjèvelse kunstmuur aan de Kardijk in Beverlo.

Schepen van Cultuur en Dorpenbeleid is bijzonder fier: “Deze prachtige kunstmuur van de Rotterdamse kunstenaar Joren Joshua van maar liefst 17 op 8 meter zorgt voor kleur, dynamiek en een bijzondere artistieke toets in het dorpscentrum. Met dit streetartproject krijgt het Burgemeester Heymansplein een unieke uitstraling en brengen we tegelijk een ode aan het sociale en culturele leven in Beverlo dorp. Met deze muurschildering is ons project rond kunst in de open ruimte, Tour Artistiek Beringen, weer een artistieke parel rijker.”

Voor dit project werkte stad Beringen samen met SAAMO Limburg en riepen ze de hulp in van de Beverlonaren. “Tijdens enkele sessies selecteerde een werkgroep de elementen die een plek verdienden op de muur, dit onder begeleiding van curator All About Things. Zo siert de vroegere kiosk opnieuw het plein en pronkt ook de harmonie op de muurschildering”, vervolgt schepen van Participatiebeleid en Wijkontwikkeling Jessie De Weyer. De kunstenaar verwerkte de input tot speelse tekeningen met een scheut absurditeit in alledaagse taferelen.

Beverlo kent een aantal ruimtelijke ontwikkelingen in de nabije toekomst zoals het Burgemeester Heymansplein met het vroegere OCMW-gebouw, de site van A-maze met de toegangspoort tussen de Koolmijnlaan en Beverlo-Dorp, de site van de Schans en de kerk. “Beverlo ontwikkelen tot een gezellig, bruisend en zorgzaam dorp waar het goed is om te wonen, met voldoende groen en met inrichting en voorzieningen die dit beeld versterken, is dan ook onze ambitie. Goed dat de inhuldiging van de kunstmuur hier een startschot van mag zijn”, laat burgemeester Thomas Vints weten.

De inhuldiging ging gepaard met een gezellige namiddag met animatie, poëzie, ijsjes, en muziek van harmonieorkest Neanias. “Kunst maakt het verschil en brengt mensen samen en dat zien we vandaag opnieuw”, besluit schepen An Moons enthousiast.

Op beringen.be/kunstenaar-bjevelse-muurschildering kan je een interview met kunstenaar Joren Joshua lezen.