Dag van de buren: een corona-proof editie!

Op 18 mei 2020

De coronacrisis die ons al een tijdje in haar greep houdt, lijkt te stabiliseren. En hoewel de cijfers bemoedigend zijn, wordt het stilaan duidelijk dat grote evenementen nog niet voor morgen zijn. Toch wil de stad Beringen de ‘Dag van de Buren’ op 29 mei niet onopgemerkt laten voorbijgaan. Het stadsbestuur roept de Beringenaren daarom op om zich van hun creatiefste kant te laten zien en de buren- letterlijk en figuurlijk - in de bloemetjes te zetten.

Elk jaar komen heel wat Beringenaren op de ‘Dag van de Buren’ op straat voor een buurtfeest. Dat zal deze editie door de omstandigheden niet mogelijk zijn. “Het bekende startpakket met het lekkers van Oxfam, de versieringen en het promomateriaal dat we als stad aanbieden om samen met de buren te vieren, zal je dit jaar niet kunnen bestellen. Maar we hebben wel een alternatief uitgewerkt dat volledig corona-proof is!” legt schepen van participatie Jessie De Weyer uit.

De buren kunnen via de website van de stad een postkaart downloaden om naar elkaar te sturen. “Knutsel zelf een postkaart of download onze postkaarten voor je buren en voeg er een kleine attentie, zoals een bloemetje of iets lekkers aan toe!” zegt schepen De Weyer enthousiast. Er zal ook een kindvriendelijke versie te downloaden zijn.

Verder ontvangt het stadsbestuur via de website of sociale media graag de mooiste buurtverhalen om de meest opmerkelijke buur in het zonnetje te zetten. “Heb jij een buur op wie je steeds kan rekenen? Hielp jouw buur jou ooit uit de nood? Nomineer dan jouw buur via onze website of per mail en deel het verhaal via onze sociale mediakanalen. Vergeet daarbij niet om @stadBeringen, #dagvandeburen, #allemaalberingen en #instaberingen te vermelden in jouw post. We kiezen er de drie strafste verhalen uit en zetten jouw buur in de bloemetjes,” vervolgt de schepen.

“Goede buren zijn in deze tijden net zo belangrijk als goede vrienden of familie. Daarom proberen we deze dag zo feestelijk mogelijk te houden en de samenhorigheid te versterken.  Wil je ook meedoen of weten wat je kan doen? Surf dan zeker naar www.beringen.be/dagvandeburen,“ besluit schepen Jessie De Weyer.