Duurzame wenskaarten voor en door Beringenaren

Op 15 december 2020

Repair Café en stad Beringen slaan de handen in elkaar voor een origineel eindejaarsconcept. “Jaarlijks worden er duizenden kerst- en nieuwjaarskaartjes verstuurd en een groot deel daarvan komt vrij snel terecht bij het afval. Dit is eigenlijk zonde van de mooie gedrukte kaarten en grondstoffen. Ecologischer is om wenskaarten te verwerken tot nieuwe kaarten en ze op die manier te recycleren. Daarom bedachten de vrijwilligers van Repair Café, samen met de stadsdiensten, deze warme en duurzame actie”, licht schepen van milieu Tijs Lemmens toe.

“Om de actie extra warm en duurzaam te maken, worden de kaartjes verdeeld onder onze stadsgenoten die zich in deze uitzonderlijke tijden wat eenzamer voelen. Via het netwerk van stad Beringen gaan we op zoek naar inwoners die zeker dit jaar een warme wens verdienen!”, vult schepen van samenleven Hilal Yalçin aan.

Het stadsbestuur doet daarom een oproep naar helpende handen. “We zijn op zoek naar stadsgenoten met een warm hart, want alle beetjes helpen! Je hoeft hiervoor trouwens geen handige Harry of een creatief genie te zijn. Waarvoor kunnen we je hulp gebruiken? Met het inzamelen van oude wenskaarten en bij het knutselen van nieuwe kaartjes met deze kaarten”, legt schepen  van participatiebeleid Jessie De Weyer uit.

Kaarten doneren kan nog t.e.m. 28 december door ze te deponeren in de brievenbussen van de Kerstman, naast de verlichte beren in elke deelgemeente.

Het knutselen van de kaartjes is mogelijk t.e.m. 8 januari. Geïnteresseerden kunnen eenvoudig via mail laten weten dat ze willen meedoen. De oude kaartjes om te knutselen worden dan door de vrijwilligers bezorgd. Een schaar, een lijmstift of ander knutselmateriaal is zelf te voorzien. “Zijn je nieuwe kaarten klaar? Dan mag je deze ook plaatsen in de brievenbussen van de Kerstman. Wil je graag helpen met deze actie? Ken je mensen die graag willen helpen? Ken je in jouw netwerk eenzame personen of ouderen die een warme wens verdienen? Stuur dan een mailtje naar duurzamehelden [at] beringen.be”, besluiten de schepenen.

De locaties van de brievenbussen vind je hieronder:
•    Kerkplein Koersel
•    Markt, Beringen-centrum
•    Koolmijnlaan 201, Beringen-Mijn
•    Beverlo voor de kerk
•    Paal aan de kerk, ter hoogte van de babbelbank