Ecologische subsidies vroegtijdig afgeschaft

Op 16 januari 2014

Deze maand heeft het stadsbestuur bekend gemaakt dat ze heel wat ecologische subsidies wensen te schrappen. Het gaat specifiek over tussenkomsten bij aankoop van machines die gunstig zijn voor de ecologie zoals een mulchmaaier of een fluisterhakselaar, maar ook de subsidie op rationeel energiegebruik (REG) en hernieuwbare energie (zoals plaatsen van isolatie, warmtepompen...). Dit alles zou kaderen in een hervormingsplan waarbij men de huidige subsidies zal vervangen door enerzijds de “e-portomonee” en anderzijds een nieuw reglement op hernieuwbare energie en REG dat meer rekening zal houden met het inkomensniveau van de aanvragers. Bij dit laatste wringt het schoentje volgens N-VA-raadslid Tijs Lemmens: “We hebben geen enkel probleem dat subsidiereglementen herbekeken worden, maar de alternatieven zijn momenteel nog niet of niet volledig klaar. De huidige reglementen nu al afschaffen vinden wij dus voorbarig.”
De huidige subsidies worden vaak gebruikt. Het budget voor de subsidie voor hernieuwbare ernergie en REG was voor 2013 zelfs ontoereikend, heel wat aanvragers moesten wachten tot in 2014 om hun subsidie te ontvangen. Verder stelt de N-VA ook vast dat de afschaffing vanaf 20 januari al ingaat. Op deze manier is het zelfs onmogelijk om de bevolking hier tijdig over te informeren. “We vinden het jammer dat er mensen langs de subsidie zullen grijpen hoewel ze momenteel al enkele acties ondernomen hebben mogelijks met het oog op die subsidies”: stelt Werner Janssen (Raadslid N-VA). Op de gemeenteraad zal N-VA dan ook vragen om de afschaffing pas te laten in gaan in juni 2014.