Een digitale editie van Tournée Minérale in Beringen

Op 1 februari 2021

Februari is al sinds 2017 beter bekend als dé alcoholvrije maand, oftewel Tournée Minérale. Een initiatief dat, door de samenwerking van de Druglijn en Kom op Tegen Kanker, nu een vast begrip is. Tijdens de eerste editie schreven In Vlaanderen zich maar liefst meer dan 120.000 mensen in. Schepen van welzijn Hilal Yalçin legt het succes uit: “De redenen om mee te doen zijn duidelijk: je lichaam krijgt ruimte om terug op adem te komen en je fysieke en mentale gezondheid gaan er alleen maar op vooruit. 9 op de 10 Tournée Minérale deelnemers ervaren zeker minstens één voordeel. Ik raad dan ook aan dat iedereen het eens probeert, zodat je zelf de voordelen kan ervaren en slimmer om gaat gaan met je alcoholgebruik.”

Stad Beringen wil haar inwoners oproepen om ook actief deel te nemen. Daarom organiseert bibliotheek Beringen, in samenwerking met Zorggroepzin vzw, een digitale sessie om het alcoholgebruik in onze samenleving beter in kaart te brengen. “Hoewel een biertje of wijntje voor velen van ons onlosmakelijk verbonden is met een gezellige avond, kan overmatig gebruik verwoestende gevolgen hebben. Toch staan we er niet al te vaak bij stil. Daarom poogt David Fraters om onze alcoholconsumptie in kaart te brengen tijdens een online lezing”, aldus schepen van bibliotheek Jessie De Weyer.
Bij een alcoholvrije maand, horen ook alcoholvrije drankjes. “Het hoeft niet altijd ernstig te zijn. Met de online workshop van de Zorggroepzin koppelen we het leerzame aan het ontspannende met heerlijke mocktails. We maken samen een alcoholvrij drankje voor jong en oud. De deelname is volledig gratis, maar je moet natuurlijk wel je ingrediënten bij de hand hebben”, vertelt schepen De Weyer enthousiast.
De digitale lezing ‘Af en toe een glaasje kan geen kwaad? Of toch?’ vindt plaats op woensdag 17 februari om 20 uur. De online workshop ‘Mocktail maken’ kan je zaterdag 6 februari om 10 uur meevolgen. Wil je meedoen aan de online sessies? Stuur dan een mail naar bibliotheek [at] beringen.be en je krijgt de deelnamelink daarna doorgestuurd.