Fake News in de bib

Op 28 oktober 2021

In november wijdt de bibliotheek van Beringen verschillende avonden aan informatiebetrouwbaarheid en – veiligheid in de onlinewereld. Ze hebben daarvoor hulp ingeroepen van niemand minder dan bekend VRT-journalist Tim Verheyden. “We worden dagelijks overspoeld door nieuws via alle mogelijke kanalen, maar niet alles wat we lezen en zien is waar. Daarnaast is er nog de vraag wat er met de informatie die we zelf delen gebeurt. Geven we niet te veel van onszelf bloot op het wereldwijde web? Boeiende en soms geladen onderwerpen, waar we samen met onze lezers in willen duiken,” vertelt schepen van Bibliotheek Jessie De Weyer.

Tim Verheyden bijt op dinsdag 9 november om 20.00 uur de spits af met een lezing over zogenaamde ‘fake news.’ Hij vertelt meer over hoe zoiets tot stand komt en vervolgens deel uitmaakt van een wereldwijde stroom aan desinformatie. Deelnemen kan voor 3 euro. Vooraf inschrijven is noodzakelijk.

Tegelijk kan je nog tot 1 december op de tweede verdieping van de bib een interactieve expo bezoeken over nepnieuws.  “Waarover gaat deep fake, wat is een filterbubbel, welke vormen van desinformatie bestaan er? We bieden tips en bronnen aan om 'echt' nieuws te herkennen en te onderscheiden van nepnieuws,” aldus schepen De Weyer. Verder kan je nog een kant-en-klare online zaalquiz uitproberen over misleidend nieuws, een Fake News-krant ontdekken of een opdrachtenboekje met vragen oplossen. Kom dus zeker eens langs om je kennis uit te breiden!

Meer info en inschrijvingsmogelijkheden vind je op de website van de bib beringen.bibliotheek.be