Goed financieel nieuws van de schepen van financiën.

Op 8 april 2011

Ik viel bijna van mijn stoel toen ik het voorwoord van onze schepen in het maandelijkse B-magazine las. Om te eindigen wist ze nog even het goede nieuws op financieel vlak mee te delen. 1) De aanslagvoet van de dienstenbelasting werd van 75€ verlaagd naar 50€. Dit is echter geen maatregel van de schepen, maar werd verplicht opgelegd door de Vlaamse overheid. In veel steden en gemeenten bestaat deze belasting zelfs niet! 2) De opcentiemen werden verlaagd van 1300 naar 1290. Dit is een daling met 0,75%. Om u een idee te geven. Betaalde u dit jaar 100€, dan wordt dit volgend jaar 99,25€. Dat noem ik nu nog eens een belastingverlaging ! 3) De aanslagvoet van de aanvullende belasting op de personenbelasting wordt verlaagd van 7% naar 6,90%. Wie dit jaar 301€ betaalde zal volgend jaar 296,7€ betalen. Dit zijn nogal eens belastingverminderingen! Als je dan weet dat de stad het rioleringsnetwerk heeft verkocht aan Infrax voor meer dan 29 miljoen €, stellen wij ons vragen. De verkoop van dit rioleringsnetwerk heeft er voor gezorgd dat de aansluitingen op de riolering verhoogd werd van 125€ naar bijna 500€ voor de goedkoopste aansluitingen. De belasting op vervuild oppervlaktewater is dankzij deze verkoop verdrievoudigd. Wie vroeger 50€ betaalde, betaald vanaf nu 150€. Deze belastingverminderingen dekken nog niet eens deze van de extra belasting op vervuild oppervlaktewater. Tevens wist de meerderheid bij de bespreking van de begroting te melden dat er in 2011 een tekort zou zijn van 3,5 miljoen€ (140 miljoen oude Belgische frankskes!) Op vraag van de oppositie hoe dit zou worden opgelost kwam een al even veelzeggend antwoord “Wij gaan geschiedenis schrijven!”. Conclusie: Betreft zand in de ogen gooien van de Beringse burger behaalt de schepen 10 op 10. Dat dit dan nog wordt gedaan in het informatieblad B-magazine dat gesponsord wordt door deze Beringse burger, dat is de schande voorbij!