In stilte studeren in de bib van Beringen of in Jeugdhuis Club 9? Het kan!

Op 29 november 2021

De examenperiode is in aantocht, en ook de Beringse scholieren en studenten bereiden zich daar op voor. “Veel leerlingen beschikken vaak niet over de nodige faciliteiten om degelijk te studeren, zoals een eigen werkplek, goed internet of een stille omgeving,” vertelt schepen van Jeugd en Bibliotheek Jessie De Weyer. De bibliotheek zet daarom vanaf 6 december haar deuren open voor blokkende scholieren en studenten.

Ondanks de verstrengde veiligheidsmaatregelen heeft het stadsbestuur beslist om door te zetten met het initiatief. “De nood aan een stille studeerplek is in de huidige omstandigheden, wanneer we overdag met veel meer thuis zijn dan gewoonlijk, des te groter. In onze vernieuwde bib beschikken we over een ruime en goed verluchte polyvalente zaal om dit in alle veiligheid te laten verlopen,” vervolgt schepen De Weyer.

Nog tot en met zaterdag 15 januari 2022 zijn leerlingen welkom in de bib in de Graaf van Loonstraat om zich voor te bereiden op de examens. “Er zijn 17 studieplaatsen voorbehouden in de polyvalente ruimte, die afgescheiden ligt van de leeszaal van de bib. Wifi en stopcontacten zijn voorzien.

Er zijn natuurlijk ook een aantal corona-afspraken. De studieplek vrij verlaten om de benen te strekken kan, maar zonder de andere studenten te storen uiteraard. Er wordt ontsmettingsmiddel voorzien en men draagt een mondmasker bij het binnenkomen in de bib. “Tussen de tafels en stoelen is er telkens 1,5 meter afstand voorzien. Heb je dus echt nood aan een stille studeerplek, dan ben je welkom in onze bib tijdens de reguliere openingsuren,” besluit de schepen.

Jeugdhuis Club 9 organiseert ook een blokbar. Je kan bij hen terecht van 20 december tot 9 januari van 9u tot 17u, elke dag behalve de feestdagen. “Samen studeren in Club 9 heeft verschillende voordelen,” aldus Club 9-voorzitter Tom Hermans, “Zien studeren doet studeren, er is minder afleiding dan thuis en de pauzes zijn fijner als je die samen met lotgenoten kan nemen.” Club 9 voorziet voor 20 studenten een plek met wifi, stopcontact en koffie.