Inhuldiging monument 5x Beringen

Op 13 december 2021

Burgemeester Thomas Vints en schepen Werner Janssen hebben gisteren het monument van 5x Beringen feestelijk ingehuldigd. Met de vernieuwing van de markt heeft het monument van 5x Beringen namelijk ook een nieuw plaatsje gekregen. Perfect op tijd voor de verbroederingsspelen van volgende zomer. Onze Belgische estafetteploeg, de spelers en het bestuur van 5x Beringen zijn alvast trots op deze mooie creatie!

5x Beringen is een vereniging van zeven steden en gemeenten met dezelfde naam uit vijf Europese landen: België, Nederland, Duitsland, Zwitserland en Groot-Hertogdom Luxemburg. Om de drie jaar gaat een groot verbroederingsfeest door, telkens in een andere gemeente. Het is de gelegenheid om de vriendschapsbanden tussen Beringenaren  aan te halen en voor de jeugd om kennis te maken met de andere gemeenten Be(h)ringe(n). “De vriendschap en het partnerschap tussen deze zeven gemeenschappen is wereldwijd uniek. Vijf landen. Zeven plaatsen. Één naam. Samen vormen ze een buitengewone vereniging”, vertelt burgemeester Thomas Vints.

“De verbroederingsspelen zijn een soort ‘Spel zonder Grenzen’, waarin jongeren uit de verschillende gemeenten de strijd met elkaar aangaan. Nadien is het natuurlijk tijd om te verbroederen. Verder vindt jaarlijks ook een Toptreffen plaats. De delegaties van de zeven verschillende gemeenten komen samen om afspraken te maken over de volgende spelen of andere gemeenschappelijke projecten”, legt schepen van Toerisme Werner Janssen uit.

De spelen van juli 2022 zullen doorgaan in het Duitse Behringen bij Hainich. Hiervoor zijn we nog steeds op zoek naar spelers die deze uitdaging willen aangaan. Aan welke voorwaarden moet je voldoen om deel te nemen aan de spelen?

Minstens 16 jaar oud zijn op 15 juli 2022
Behendig, sportief en een echte teamspeler zijn

Bereid zijn om regelmatig te trainen
Zich kunnen vrijmaken van 15 tot 18 juli

Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden bij Ludo Claes, de voorzitter van 5x Beringen, via ludoclaes.53 [at] gmail.com of via 5xberingenbelgie [at] gmail.com

Wij kijken er alvast naar uit!