Kaarsjes en lichtjes herdenken (sterren)kinderen op Wereldlichtjesdag

Op 8 december 2022

Elke tweede zondag in december vindt 'Wereldlichtjesdag' plaats. Dit jaar valt dit op zondag 11 december. Die dag herdenken mensen over de hele wereld overleden kinderen. Ze zoeken troost bij elkaar en steken om 19.00 uur een kaarsje of lichtje aan. Zo ontstaat er een golf van troostend licht die door verschillende tijdzones over de hele wereld reist. Beringen doet graag mee!

Ook dit jaar wil Beringen van de Wereldlichtjesdag en aansluitend de Koesterweek, de meest warme week van het jaar maken voor al die gezinnen die een (sterren)kind moeten missen. Zeker tijdens de eindejaarsperiode is het gemis en het verdriet enorm aanwezig. Net daarom nemen we deel aan de Koesterweek van het Berrefonds, een vzw die al bijna veertien jaar families ondersteunt na het overlijden van hun (sterren)kind.

Elk jaar doen we een oproep aan onze Beringenaren om op Wereldlichtjesdag een kaarsje aan te steken om overleden kinderen te herdenken. Aan het grote raam van het Stadhuis plaatsen we ook enkele kaarsen en hangen we de koestervlag. “Het is belangrijk dat wij als samenleving zorgdragen voor elkaar en tonen dat we het verdriet en het rouwen dat daar mee gepaard gaat, zien. Een kind verliezen blijft onwerkelijk. Als stad moeten we iedereen die getroffen wordt door dit verdriet een hart onder de riem steken. Naast de symbolische actie zullen onze troostplekken, opgericht door de vrouwenvereniging Ferm, in licht worden gehuld. Deze speciale en rustige plekjes vind je terug in heel Beringen. Het zijn stuk voor stuk mooie plaatsen waar je even tot rust kan komen en weer moed kan vinden in de mooie boodschappen die bezoekers er achterlaten”, aldus schepen van Welzijn Ann-Sofie Vanoverstijns.

Ook dit jaar doen de Academie Beringen en de Academie Beeldende Kunsten mee. Schepen van Cultuur en Onderwijs An Moons vult aan: “De leerlingen en leerkrachten van de Academies maken een sereen filmpje met muziek, kunstwerken en mooie woorden van troost, om zo ouders en nabestaanden te steunen in het rouwproces. Deze video kan je bekijken via de Facebookpagina van de stad.”

Tot slot zijn er in de bibliotheek verteltassen beschikbaar rond rouwverwerking om thuis zelf aan de slag te gaan met dit gevoelig thema. ”In beide verteltassen staat één prentenboek centraal en kan je nog aansluitende boekjes en materialen vinden om de dood bespreekbaar te maken. Zo kan je ook  jonge kinderen  helpen bij rouw en verdriet,” vertelt schepen van Bibliotheek Jessie De Weyer. “Voor leerkrachten heeft onze bib drie boekenkoffers om met het thema rouwverwerking in de klas aan de slag te gaan: eentje voor het kleuteronderwijs, eentje voor het basisonderwijs en onze nieuwe OLE-koffer ‘Tot voorbij de regenboog’, gebaseerd op het troostpakket van auteur Kathleen Amant.”

Tijdens de Koesterweek zal het Berrefonds nog heel wat andere activiteiten organiseren

zoals gratis webinars en een podcast om dit grote verdriet beter zichtbaar te maken. Ontdek het programma op koesterweek.be/programma

Hier vind je de troostplekken:

Park van Beverlo

Hoek Linkestraat x Schuinestraat, Koersel
Veldje Beelkenswijer x Beverlosesteenweg, Paal
Paal-dorp (ism Okra Paal en Landelijke Gilde)
Hoek Wisselstraat x Steengroefstraat, Paal
Veldje Vaalvijverstraat, Paal