Kunstkapellekestour zet de Beringse kapellen in de kijker

Op 25 oktober 2023

Stad Beringen wil de kapellen op haar grondgebied in kaart brengen en opwaarderen. Hiervoor doet de stad een warme oproep naar haar inwoners om kapellen voor te dragen. Een selectie van kapellen zal door lokale kunstenaars opgefleurd worden om ze extra in de kijker te zetten. Het eindpunt van het project is voorzien in de maand mei, ook wel de Mariamaand of Kapelletjesmaand genoemd.

“Beringen telt meer dan honderd kapellen, gaande van ruime altaarkapellen tot kleine muur- of niskapellen tegen een gevel of een boom. Ze vormen een onderdeel van ons straatbeeld of landschap. We hebben allemaal wel een kapel in onze buurt, maar staan te weinig stil bij de betekenis en geschiedenis ervan. Elke kapel heeft een eigen verhaal: soms gebouwd om rampspoed af te wenden, soms uit dank voor een mirakel. Allemaal zeggen ze ons iets over onze geschiedenis. Omdat kapellen wat in de vergetelheid zijn geraakt, willen we ze terug zichtbaar maken en op een hedendaagse en artistieke manier in de kijker zetten.”

Er bestaan inventarissen van Beringse kapellen, maar die informatie is gedateerd. Met dit project hoopt de stad zoveel mogelijke kapellen in Beringen in kaart te brengen, met ook aandacht voor de verhalen, tradities en anekdotes erachter. “Daarom roepen we onze inwoners en erfgoedverenigingen op om via ‘Allemaal Beringen’ kapellen toe te voegen die ze in de kijker willen zetten. Dit kunnen ook muurkapellen of kapellen op privédomein zijn, zolang deze goed zichtbaar zijn en de eigenaar toestemming geeft. Er kunnen ook aanvullingen of correcties gegeven worden over een reeds ingezonden kapel. Zo hopen we een volledig beeld te krijgen van onze kapellen”, aldus schepen van Wijkontwikkeling en Participatie Jessie De Weyer.

Nomineer en stem op jouw favoriete kapel

Vanaf nu tot 30 november kan je via www.allemaalberingen.be/kapellen kapellen nomineren. Uit deze nominaties maken we vanuit de stad een eerste selectie, rekening houdend met o.a. de locatie, het eigenaarsstatuut, de geschiedenis en het type kapel. De geselecteerde kapellen laten we tijdens de eindejaarsperiode schitteren met kerstverlichting en -versiering.
Vanaf 11 december kan je dan via ‘Allemaal Beringen’ stemmen op één van deze schitterende kapellen om deze door een lokale artiest te laten opfleuren met kunst.

“Vanaf mei zal de Kunstkapellekestour de opgefleurde kapellen in Beringen verbinden. Deze route brengt je langs diverse mooie kapellekes in onze stad die zo hopelijk ook weer terug kunnen fungeren als ontmoetingsplek in de buurt”.