Laat je niet b-dotten, digitale maand over cyberveiligheid

Op 29 september 2022

Uit het jaarverslag van de politie blijkt dat het aantal vaststellingen van cybercriminaliteit is gestegen met 24%. Bovendien maakten cybercriminelen in onze politiezone voor maar liefst € 1.939.577 buit. In juni startte we met de campagne ‘laat je niet b.dotten’ om inwoners te informeren en sensibiliseren over de gevaren van cybercrime.

Burgemeester Thomas Vints zegt dat onze stad zich sterk blijft inzetten tegen elke vorm van cybercriminaliteit: “Digitalisering brengt ook digitale kwetsbaarheid met zich mee, we willen onze inwoners ervan bewustmaken dat je zeer alert moet zijn en best het zekere voor het onzekere neemt. De campagne waar we in juni mee van start gingen informeerde onze inwoners, zowel via onze sociale mediakanalen als tijdens fysieke momenten, over hoe je cybercrime herkent en wat je moet doen wanneer je zelf in aanraking komt met deze vorm van criminaliteit. Dankzij het succes zetten we deze campagne dan ook verder tijdens de digimaand in oktober.”

In de bibliotheek van Beringen kan je in oktober terecht voor infosessies en workshops. Jessie De Weyer, schepen van de bibliotheek, benadrukt dat iedereen welkom is met digitale (basis)vragen: “De bib zal in oktober als decor dienen voor alles rond digitalisering. We merken dat er toch nog heel wat inwoners vragen hebben rond ‘het leven online’. Om hen zo goed mogelijk te informeren over hoe je je weg vindt in onze digitale wereld en wat de gevaren kunnen zijn, organiseert onze bib heel wat interessante sessies”. Schepen De Weyer moedigt je graag aan om langs te komen: “Op dinsdagavond 11 oktober om 20 uur wordt er een infosessie over veilig digitaal bankieren georganiseerd door Febelfin, deze kan je eerder die dag om 13 uur volgen in het dienstencentrum De Klitsberg. Verder staan ook onze wekelijkse digipunten in Beringen tijdens de maand oktober in het teken van veilig online en het herkennen van oplichting en phishing en ook via het online leerplatform van de bib (www.onlinelerenmetdebib.be) kan je een cursus volgen rond phishing".

Bovendien kan je in de bib ook een EDUbox uitlenen. De box is gemaakt voor gebruik in de klas, waar leerlingen het onderwerp rond cybercrime zelfstandig in handen kunnen nemen. De leerlingen werken in groepjes of individueel met een box gevuld met fiches, die zowel fysiek als digitaal en in interactieve vorm beschikbaar zijn. Deze fiches bevatten stukjes theorie, praktijkoefeningen en opdrachten in combinatie met een uitgebreid digitaal luik met audiovisueel materiaal.

Wil meer te weten komen over het thema cybercrime, dan ben je op dinsdag 25 oktober om 19u welkom in het buurtcentrum Steenveld. “In samenwerking met de buurtwerker van SAAMO geeft Jos Delarbre meer info over wat cybercrime juist is en hoe je het kan voorkomen. Daarna vertelt Politie Beringen meer over wat je moet doen als je toch slachtoffer bent van digitale diefstal”, aldus burgemeester Vints.

Infosessies digitaal bankieren:

Dinsdag 11 oktober om 13u in dienstencentrum Klitsberg

Dinsdag 11 oktober om 20u in de bibliotheek Beringen

Meer info over onze digipunten: www.buurtbar.be

Infosessie cyberveiligheid:

Dinsdag 25 oktober om 19u het buurtcentrum Steenveld

Digibabbels in de digipunten

WEEK 1 vanaf maandag 3 oktober in alle Beringse digipunten
Safeonweb app/website  - online oplichting herkennen, voorkomen en melden

WEEK 2 vanaf maandag 12 oktober in alle Beringse digipunten

Payconiq App – veilig digitaal betalen

WEEK 3 vanaf maandag 19 oktober in alle Beringse digipunten

Veilige wachtwoorden – veilig online

WEEK 4 vanaf maandag 26 oktober in alle Beringse digipunten

Vingerafdruk, code, gezichtsherkenning – beveiliging van je smartphone

Spring tijdens de openingsuren gewoon binnen in een digipunt in je buurt!

Digipunt inloophuis Beringen-Mijn (Alfred Habetslaan 17): maandag van 13.00 tot 16.00 uur
Digipunt Dienstencentrum De Klitsberg Paal (Klitsbergwijk 29): dinsdag van 14.00 tot 16.00 uur
Digipunt wijkcentrum Steenveld (Nachtegaalstraat 83): donderdag van 10.00 tot 12.30 uur
Digipunt bibliotheek (Graaf van Loonstraat 2): vrijdag van 14 tot 16.30 uur