Minister Demir helpt Hoeve Genemeer en Beringse jeugdverblijven door coronacrisis

Op 2 februari 2021

Vlaams minister van toerisme Zuhal Demir heeft via Toerisme Vlaanderen 44 463 euro vrijgemaakt voor het sociaal toerisme in Beringen. Grootste hap is voor Hoeve Genemeer in Beverlo, die zo een financieel duwtje in de rug krijgt om door de coronacrisis te geraken. “Onze sociaal toeristische ondernemers verdienen al onze steun”, zegt Vlaams minister van Toerisme Zuhal Demir. “Want ondanks alle ellende van het afgelopen jaar maken ze het alsnog mogelijk om de meest kwetsbaren uit onze maatschappij te laten genieten van een deugddoende vakantie.”

Het afgelopen jaar was door de coronamaatregelen bijzonder zwaar voor de toeristische sector, niet in het minst voor het sociaal toerisme. En dat heeft niet alleen gevolgen voor wie van toerisme leeft, maar ook voor wie drempels ondervindt om op vakantie te gaan of speciale zorg nodig heeft. “Het is voor die mensen dat ik via Toerisme Vlaanderen de nodige middelen heb vrijgemaakt” zegt Demir. “Iedereen verdient vakantie en daar zal corona niks aan veranderen.”

Hoeve Genemeer ontvangt daarom 30 808 euro van minister Demir. “Hoeve Genemeer is een toonvoorbeeld van zorgtoerisme en doet zelfs in moeilijke omstandigheden inspanningen om vakantie mogelijk te maken voor kwetsbare mensen. Dat hebben we in juli vorig jaar met eigen ogen mogen vaststellen tijdens ons werkbezoek”, zegt schepen van toerisme in Beringen Werner Janssen. “Wij zijn dan ook heel tevreden dat minister Demir de nodige middelen voorziet om de rekening te laten kloppen.”

Naast de zorghoeve ontvangen ook enkele Beringse jeugdverblijven coronasteun. Schepen van jeugd Jessie De Weyer is alvast tevreden met de inspanningen van de minister. “Het gaat hier weliswaar om kleinere bedragen, maar alle beetjes zijn welkom om het rampjaar 2020 te overbruggen! Zo ontvangt Ontmoetingshuis den tris uit Beringen-Koersel 1.392 euro, Jommekeshuis krijgt dan weer 1.469 euro. Voor Het Mezennestje uit Beverlo is er 2.475 euro vrijgemaakt.  CJT vzw, beter bekend als De Kompel eveneens uit Beverlo, krijgt tenslotte 8.319 euro.”