Minister Diependaele bezoekt kolenwasserij in Beringen

Op 23 december 2019

Zondagnamiddag bezocht Vlaams minister van Erfgoed, Matthias Diependaele de mijnsite van Beringen-mijn. Hij deed dat op uitnodiging van onze lokale N-VA afdeling en in het kader van de lopende procedure om twee van de vier kolenwasserijen op de mijnsite van Beringen te declasseren.

Minister Diependaele zit binnenkort samen met de Vlaamse bouwmeester, die werd aangesteld door zijn voorganger, voormalige minister Geert Bourgeois. De Vlaamse bouwmeester onderzocht de voorbije maanden de verdere herbestemmingsmogelijkheden of een gedeeltelijk behoud van de gebouwen. Hij heeft nu een advies klaarliggen die de minister mee zal nemen in zijn beslissing over de lopende procedure.

“Het wordt een heel moeilijke afweging”, zei minister Diependaele zondagnamiddag. “Het is zeer gemakkelijk om te begrijpen dat er veel mensen emotioneel bij betrokken zijn. En het is daarom dat ik de site zelf eens wou zien en ervaren. Ik ben erg onder de indruk van de mijngebouwen die een hele geschiedenis uitstralen.”

Minister Diependaele zal de komende periode samenzitten met de verschillende actoren en wil tegen de zomer een beslissing nemen. Onze lokale N-VA afdeling pleit alvast voor een reconversie met maximale respect voor ons prachtig beeldbepalend erfgoed.