N-VA Beringen tegen verhoging dagprijs woonzorgcentrum Corsala

Op 26 juni 2013

Op de OCMW-raad van afgelopen maandag 24 juni 2013 werd een voorstel ingediend tot het verhogen van de dagprijs in Woonzorgcentrum (WZC) Corsala met maar liefst 10 euro. Een voorstel waar de N-VA fractie absoluut niet mee akkoord kan gaan.

Het voorstel

In het kader van de besparingsmaatregelen werd op de voorbije OCMW-raad een voorstel ingediend om de dagprijs in het WZC met 10 euro te verhogen.

Deze verhoging zou gespreid worden over de komende drie jaar en dus neerkomen op een jaarlijkse meerkost van 3.33 euro per dag ofwel een grote 1000 euro op jaarbasis. Over drie jaar betalen onze oudere stadsgenoten dus zo een ruime 3600 euro per jaar meer voor hun kamer in het WZC.

Waar een kamer in het WZC op dit moment nog 46,78 euro per dag kost, zal dit in de nabije toekomst dus oplopen tot  bijna 57 euro per dag.

Voor deze wijziging heeft het WZC een voorafgaande toestemming nodig van de FOD Economie en dient er een gewichtige motivering opgegeven te worden om tot een prijsverhoging over te gaan.

Op de OCMW-raad werd toestemming gevraagd om de voorgestelde dagprijsverhoging ter beoordeling te mogen voorleggen aan de FOD.

Neen-stem van N-VA Beringen

N-VA Beringen is sterk gekant tegen deze disproportionele verhoging in de dagprijs. Oudere mensen hebben recht op een rustige oude dag. Deze prijsverhoging zou voor velen een onvoorzien probleem in de financiën kunnen betekenen.

“De meerderheid argumenteert dat de prijzen in omliggende woonzorgcentra ook hoger liggen dan de huidige dagprijs in Corsala. Ze lijken hierbij echter wel te vergeten dat ze in een OCMW-raad zetelen en niet in de Raad van Bestuur van een privé woonzorgcentrum,” aldus raadslid Wesley Jeunen.

Ook argumenten als zou de Beringse belastingbetaler de kosten moeten dragen voor het eventuele verlies dat het WZC Corsala op jaarbasis maakt, kunnen niet overtuigen. Het is de taak van het OCMW om ook voor onze oudere medemens ondersteuning te bieden. Voorts dient opgemerkt te worden dat, indien bewoners de nieuwe dagprijs niet kunnen betalen en er leegstand ontstaat, de verliezen voor het OCMW niet te over zien zullen zijn.

Verder verloop procedure

Het voorstel werd op de OCMW-Raad meerderheid tegen oppositie goedgekeurd en zal nu dus overgezonden worden naar de FOD Economie. Deze kan de verhoging weigeren of temperen tot een lagere prijs.

N-VA Beringen hoopt van harte dat de FOD haar bevoegdheid zal aanwenden om de prijsverhoging tegen te houden.