Nieuwe kindergemeenteraad Beringen

Op 26 oktober 2021

In Beringen werden gisteren, tijdens de startvergadering van de kindergemeenteraad, de nieuwe kinderburgemeester en -schepenen verkozen. De kindergemeenteraadsleden werden door de schepen van jeugd, Jessie De Weyer, verwelkomd in de raadszaal van het nieuwe stadhuis en kregen de kans om zichzelf voor te stellen.

Amber Geerts is de nieuwe kinderburgemeester. Robbe Leyssens wordt de evenknie van schepen De Weyer en neemt jeugd, recreatie en bibliotheek voor zijn rekening. Lotte Brulmans is voortaan verantwoordelijk voor stadsontwikkeling (gebouwen en gronden), Leni Vandyck voor verkeer en groen, Alya Hamarat voor sport, milieu en financiën, Auke Put voor cultuur en onderwijs, Bilal Gozen voor toerisme en economie en Massimo Sage wordt de kinderschepen van zorg en samenleven.

“Via de kindergemeenteraad kunnen we kinderen nog meer betrekken bij ons stedelijk beleid. We laten hen van dichtbij kennismaken met enkele lopende projecten en vragen hun frisse kijk. Dit jaar zullen zij o.a. het digitaal spel voor klassen testen, werken rond boekenruilkastjes en een activiteit voor het goede doel organiseren. Ik kijk er alvast naar uit om mijn kinderschepen mee op sleeptouw te nemen! ” laat schepen van Jeugd Jessie De Weyer weten.

De kindergemeenteraad krijgt ook een rol in het traject voor het behalen van het label ‘Kindvriendelijke Stad’ waar stad Beringen sinds dit voorjaar naartoe werkt. “Het label bekroont ambitieuze steden en gemeenten die er permanent naar streven om hun stad kindvriendelijker te maken. Onze kindergemeenteraadsleden en schepenen krijgen dan ook de opdracht om ons te helpen om de rechten van het kind te implementeren doorheen alle beleidsdomeinen,” besluit de schepen vastberaden.