Nieuwe kindergemeenteraad van Beringen geïnstalleerd

Op 10 oktober 2023

In Beringen legden gisteren 22 leerlingen van het 5de en 6de leerjaar de eed af als kindergemeenteraadslid. Zij werden afgevaardigd door de verschillende scholen van de stad. Na een ontvangst door schepen van schepen van Jeugd en Participatiebeleid Jessie De Weyer, werd ook meteen het nieuwe college van de kinderburgemeester en -schepenen verkozen.

“Onze stad wil kinderen en jongeren een stem geven in het beleid. Dat was ook één van de speerpunten bij onze erkenning als kindvriendelijke stad”, zegt schepen voor Jeugd Jessie De Weyer. “Tijdens het werkjaar zullen de kindergemeenteraadsleden mee nadenken over projecten in onze stad en zullen zij ook acties helpen uitwerken. Zo werden de thema’s verkeersveiligheid, zwerfvuil en speel- en sportpleintjes al aangehaald.”

Roos Costermans werd verkozen als nieuwe kinderburgemeester. Liene Degraen zal samen met schepen De Weyer participatie, jeugd en de bibliotheek onder haar hoede nemen. Kamiel Drees werd verantwoordelijk voor toerisme en economie, Lisa De Beir voor cultuur en onderwijs, Elmira Yesir voor verkeer en groen, Michiel Janssens voor stadsontwikkeling, Yuna Maes voor sport, milieu en financiën en Noah Michiels tot slot voor zorg en burgerzaken.

De kindergemeenteraad vergadert maandelijks voorafgaand aan de echte gemeenteraad in de trouw- en raadszaal van het Stadhuis. Geïnteresseerde kinderen en ouders zijn steeds welkom om een kijkje te nemen vanop de publieksbanken.