Nieuwe speeltuintjes voor Hofstraat en Acacialaan in Beringen

Op 14 december 2023

De locaties voor 2 nieuwe buurtspeeltuintjes in Beringen zijn bekend. Na heel wat nominaties via het digitaal platform ‘Allemaal Beringen’ werd gekozen voor de Acacialaan en de Hofstraat.

“In  2022 rolden we in Beringen het zogenaamd groen speelweefselplan uit, als basis voor de uitbouw van een netwerk van publieke plekken voor kinderen en jongeren,” legt schepen voor Jeugd en Wijkontwikkeling Jessie De Weyer uit. “Een van de onderdelen van dit plan zijn de speelpleintjes op buurtniveau. Via een jaarlijks budget kunnen we plekken (her)inrichten volgens het zogenaamde GRAS-principe: GRoen en Avontuurlijk Spelen.”

Tot midden september konden inwoners locaties voor een (nieuw) buurtspeelpleintje nomineren. Het initiatief sloeg duidelijk aan, want in de eerste ronde stelden zich maar liefst 27 buurten kandidaat. De verantwoordelijke projectgroep heeft zich over deze inzendingen gebogen rekening houdend met volgende 4 criteria:

Locatie en spreiding;
Beschikbare ruimte;
Aanwezigheid van kinderen in de buurt;
Draagvlak bij de buurt.

Rekening houdend met de criteria werd er gekozen om aan de slag te gaan met de Hofstraat en de Acacialaan. “Het schepencollege heeft besloten om in 2024 in de Hofstraat en de Acacialaan een buurtspeelpleintje uit te bouwen d.m.v. een participatief traject met de buurtbewoners. Vandaag de dag zijn Korspel en Tervant namelijk nog blinde vlekken in ons spreidingsplan,” vertelt schepen van Jeugd, Wijkontwikkeling en Participatiebeleid Jessie De Weyer tevreden.

Alle indieners werden ondertussen op de hoogte gesteld van de keuze. Gezien er uit deze participatieronde al twee speelpleintjes weerhouden worden, zal de

indieningsronde van maart 2024 komen te vervallen.