Nieuwe stap uitbreiding bibliotheek Beringen

Op 8 februari 2021

De bouw van het gloednieuwe stadhuis in Beringen-centrum krijgt steeds meer vorm. Daarmee samenhangend komen de verbouwings- en uitbreidingswerken aan de bibliotheek, waarvoor het stadsbestuur deze legislatuur 700.000 euro vrijmaakte, eveneens op kruissnelheid. Vandaag werd namelijk de scheidingsmuur tussen het nieuwbouwgedeelte en het renovatiegedeelte van de bibliotheek afgebroken. Een symbolisch moment om de openheid en de toegankelijkheid van de nieuwe bib te illustreren.

En dat was reden genoeg voor de Beringse bestuursploeg om een uitgebreide stand van zaken te geven, inclusief beeldmateriaal. Schepen van bibliotheek Jessie De Weyer, schepen van ruimtelijke ordening Patrick Witters en burgemeester Thomas Vints tekenden present om de pers, helemaal coronaproof, van een woordje uitleg te voorzien.

Om de bibliotheek helemaal klaar te stomen voor de toekomst, wordt het gebouw op het gelijkvloers uitgebreid met o.a. een lees- en studieruimte en een polyvalente zaal. De uitbreiding, die zich naar het nieuwe binnenplein richt, heeft een oppervlakte van circa 235 m² en biedt de mogelijkheid voor een aangenaam lezersterras. Aan de kant van het binnenplein wordt ook de nieuwe ingang van de bib voorzien.

Daarnaast gebeuren er ook nog heel wat werken in het bestaande gedeelte van de bib: er wordt een nieuwe brandcentrale voorzien, samen met milieuvriendelijke verlichting op de drie verdiepingen. Tot slot wordt de verwarming geoptimaliseerd en zal het geheel nieuw tapijt, een likje verf en heel wat nieuwe meubels krijgen.

“Met deze werken maken we onze bibliotheek klaar voor de toekomst. De uitbreiding biedt de nodige ruimte voor extra projecten gericht op leesbevordering, leesplezier en kijk- en luisterbeleving. Ook leggen we tijdens deze werken meteen de basis voor het zogenaamde ‘Open+’-verhaal, dat in 2023 op de planning staat. Via dat systeem met toegangscontrole kunnen we leners toelaten om ook buiten de reguliere openingsuren, en dus zonder aanwezigheid van bibliotheekpersoneel, gebruik te maken van de uitleenservice. Zo wordt onze bibliotheek dus letterlijk en figuurlijk toegankelijker voor de hele gemeenschap!”, licht schepen van bibliotheek Jessie De Weyer enthousiast toe.

“Door enkele onvoorziene omstandigheden, en uiteraard de coronacrisis, hebben de werken wat vertraging opgelopen. We beseffen dat de heraanleg van de markt van Beringen-centrum en de bouw van het stadhuis, samen met deze uitbreiding van de bib, het geduld van de buurtbewoners soms op de proef hebben gesteld. Maar dit huzarenstukje zit in zijn eindfase en binnenkort kunnen we er samen van genieten”, besluit schepen van ruimtelijke ordening Patrick Witters.