Nieuwjaarstoespraak van onze voorzitter

Op 1 januari 2017

Beste Beringenaar,

Samen met u verwelkomt de ploeg N-VA Beringen het nieuwe kalenderjaar. Met het feestgedruis nog vers in het geheugen blikken wij voldaan terug naar de voorbije periode. Tegelijkertijd kijken wij enthousiast de nieuwe ontwikkelingen tegemoet.

Ik grijp graag deze kans om de 400-tal mensen die weg naar onze barbecue vonden nogmaals erg te bedanken voor hun steun! Idem mijn grote dank aan alle quizzers die onze jaarlijkse editie van de Ich doecht ’t-quiz tot een succes maakten! Ons Kreeftenfestijn bood menig lokale ondernemer, naast een culinair genot, de duiding over de federale stand van zaken door niemand minder dan nationaal fractieleider Peter De Roover. Wij verheugen ons erop om u volgend jaar in even grote aantallen op onze activiteiten te mogen verwelkomen! Wij maken ons sterk om onszelf dit jaar, qua inzet en organisatie, enigszins te overtreffen!

Wat u en mij echter het meest aangaat, is de werking van onze lokale fractie. Met name, de oppositiewerking van een 9-tal gemeenteraadsleden, een 3-tal OCMW-raadsleden en een provincieraadslid. Over hun kritische maar steeds constructieve inspanningen om het Beringse huishouden optimaal gerund te zien verneemt u van ons HAH-blad en de media.

Om enkele hoogtepunten te belichten:

Onze kritische bemerkingen aangaande de hiaten in de Beringse meerjarenplanning; o.a. de lage realisatiegraad van het huidige stadsbestuur, een gebrek aan een efficiënt IT-beleid en afwezigheid van een onderhouds- en beheersplan van de onroerende gemeentelijke eigendommen werden bevestigd door Audit Vlaanderen.
Wij blijven kritisch tegenover de subsidiëring van religieus gelieerde instanties en evenementen; zowel naar het Offerfeest als de Kerkfabrieken toe.
Ook de scheefgetrokken verhouding in middelen besteed aan de jeugdlokalen blijven wij consequent onder de aandacht brengen.
Onze toekomstvisie op Beverlo, met de bedoeling om de doodse impasse van het centrum doen omslaan in ontwikkeling van een bruisende kern, wordt keer op keer door het stadsbestuur verworpen.

Waar wij ook een positieve evolutie in willen zien is het afstand verkleinen tussen het stadsbestuur en de inwoners. Weet het bestuur wat goed is voor de deelgemeenten? Luistert het voldoende naar wat in de dorpen leeft? Het aanschouwen van het zenuwslopende Marokkaanse moskee-ontmoetingshuis-debacle alsook recentelijk naar voren geschoven detailhandelsbeleid doet ons eraan twijfelen. In tijden waarin communicatie een universitaire discipline is, slaagt men er duidelijk niet in om duidelijkheid aan de betrokken partijen te verschaffen. Zowel de buurtbewoners als de Marokkaanse gemeenschap verkeren in onzekerheid. De bevolking van de deelgemeenten op hun beurt is op zijn minst verontwaardigd over een ruimtelijke handelsvisie van het stadsbestuur.

Maar wij juichen ook de waardevolle verwezenlijkingen van het gemeentebestuur toe en kijken in spanning uit naar de realisatie van het Mijnbelevingscentrum. Een mooi staaltje van een passende en duurzame herbestemming van de Beringse mijngebouwen, dat geven wij grif toe!

Het aantal van de voornoemde voorbeelden geven aan dat er werk aan de winkel is in 2017. U mag op ons rekenen; wij blijven waken over het optimale bestuur van onze gemeente!

De verwezenlijkheden van onze ministers in zowel Vlaamse als Federale Regering verneemt u dagdagelijks in de media. Ondanks de benaderingsverschillen tussen de coalitiepartners en een felle weerstand van de zuilen nemen onze ministers de correcte maatregelen om zo de ingeslagen weg van verandering voort te zetten. Onze verkozenen zowel in het Vlaamse als Federale Parlement hebben intussen een grondige dossierkennis opgebouwd en bewijzen zich elke dag.

Nu, voor wij allen tot de orde van de dag overgaan, wens ik u een jaar van persoonlijk en familiaal geluk toe. Een jaar waarin u, zowel privé als zakelijk, het goed mag hebben. Een jaar waarin wij samen kunnen genieten van mooie prestaties van onze sport-, muziek- en cultuurverenigingen allerhande.

Namens het bestuur van N-VA Beringen wens ik u een heel gelukkig, gezond en gezegend 2017!

Gelukkig Nieuwjaar!

Gosha Rosinska-Peeters