Ontwikkeling Ravenshout in het gedrang?

Op 6 juni 2013

De komst van Bionerga naar het bedrijventerrein “Ravenshout” heeft voor heel wat commotie gezorgd. De omwonenden in Beringen, Ham en Tessenderlo zijn bezorgd om de effecten op het milieu en hun gezondheid. N-VA Beringen deelt deze bezorgdheid omdat dit mogelijks een hypotheek legt op elke toekomstige verdere ontwikkeling van het bedrijventerrein. Zo stelt Tijs Lemmens (gemeenteraadslid): “De komst van een nieuw bedrijf zal telkens op protest stuiten. Elke exploitatie heeft immers een impact op het leefmilieu van zijn regio.” N-VA Beringen merkt op dat de huidige waarden van ondermeer luchtvervuiling en geluidsoverlast niet gekend zijn. Om de verdere ontwikkeling van Ravenshout niet in het gedrang te brengen is het dus belangrijk goed te weten hoe de parameters zich momenteel verhouden ten opzichte van de toegelaten normen. N-VA Beringen pleit dan ook voor het in kaart brengen van de huidige situatie door middel van een nulmeting. “Deze informatie stelt ons in staat om een toekomstperspectief te bieden voor Ravenshout waar de omwonenden niet wakker van moeten liggen.”, aldus Tijs Lemmens.

Als omwonende is Marie-Rose Alen (provincieraadslid N-VA) nauw bij de problematiek betrokken. Zij merkt op: “Ook in het kader van de strategische economische ontwikkelingen in Limburg (cfr. SALK) is het belangrijk dat er volledig ingezet kan worden op de ontwikkeling van het bedrijventerrein Ravenshout. Als omwonende vind ik het echter ook zeer belangrijk dat er eindelijk duidelijkheid komt over de huidige situatie waarin de mensen nu leven zodat ze geen schrik moeten hebben voor de ontwikkeling van Ravenshout”.

N-VA Beringen zal deze problematiek aankaarten op zowel het gemeentelijk als het provinciaal niveau. Aangezien dit ondermeer tot het grondgebied Beringen behoort zijn we rechtstreeks betrokken partij, maar ook de provincie Limburg heeft belangen bij de verdere ontwikkelingen van deze industriezone. Het bedrijventerrein heeft immers veel potentieel vanwege zijn ligging tussen het Albertkanaal en de E313. Dit potentieel optimaal benutten zal positief bijdragen tot de tewerkstelling en de welvaart van onze regio. De economische en industriële ontwikkeling van Beringen is immers zeer belangrijk voor onze toekomst.