OverKop Beringen officieel geopend!

Op 26 november 2021

Op vrijdag 26 november om 18u00 opent OverKophuis Beringen officieel haar deuren. De sleuteloverdracht vond reeds op 17 september plaats. Het OverKophuis zal een gezellige en veilige thuishaven worden voor alle jongeren van 12 tot 25 jaar. De opening zal niet ongemerkt voorbijgaan: naast een hele reeks activiteiten zullen er ook een dj-performance van Flippin’ Double en een foodtruck zijn. Het geheel wordt afgetrapt door minister Wouter Beke. Ook Vlaams Parlemenstlid Hilâl Yalçin is aanwezig.

Met deze opening zijn alle OverKophuizen van de tweede stroom in Limburg gestart. Naast Beringen kunnen jongeren ook terecht in Genk, Hasselt, Sint-Truiden, Peer, Pelt en Lommel. “We hadden 4 jaar geleden toen we het Overkophuis in Genk openden, nooit durven dromen dat het zo een vaart zou lopen.  We zijn dan ook verheugd om samen met alle partners de extra huizen te kunnen openen.  Dat het concept werkt, hebben we in Genk bewezen met meer dan 10000 bezoekers, 400 activiteiten en 2500 hulpverleningsgesprekken”, vertelt Koen Albregts, verantwoordelijke jongeren CAW Limburg).

Het OverKophuis in Beringen is een samenwerking tussen JAC, Arktos en het stadsbestuur. De stad stelde hiervoor de voormalige pop-up bibliotheek op de Lutgart-site ter beschikking. Deze is ondertussen aangepast aan de nieuwe functie, met o.a. leuke zithoeken, een voetbal- en pingpongtafel en een toog. Vanaf 26 november kunnen jongeren in het  OverKophuis in Beringen terecht op woensdag van 12u tot 18u en vrijdag van 16u tot 22u. Net als in een jeugdhuis kunnen jongeren er chillen, genieten van een frisdrankje en deelnemen aan tal van activiteiten. Deze activiteiten kunnen ze zelf aanbrengen en mee organiseren. Schepen van Welzijn Ann-Sofie Vanoverstijns is tevreden met de samenwerking tussen alle partners: “Op dit moment is er reeds een groep vrijwilligers actief binnen Overkop Beringen. Daarnaast zullen binnen het OverKophuis beroepskrachten van Arktos en JAC actief zijn. Als jongeren dus met bepaalde vragen zitten, dan kunnen ze in een OverKophuis ook in gesprek gaan met een hulpverlener.”

Vlaams minister van welzijn Wouter Beke: “Het is ok om je even niet ok te voelen. In de eigen context is het voor jongeren en jongvolwassenen niet altijd evident om te spreken over de gevoelens waar je mee worstelt. Een OverKophuis is een fijne plek, waar jongeren elkaar kunnen ontmoeten en plezier kunnen maken, maar waar persoonlijke zorgen ook makkelijker bespreekbaar zijn. Zonder gedoe, gewoon op basis van de vraag: “Hoe gaat het met je?” of “Je zit precies ergens mee?” en “Kunnen we eens samen kijken of we er iets aan kunnen doen?”. Zo bouwen we met OverKop ook verder aan zorgzame buurten.” Burgemeester Thomas Vints benadrukt de voordelen van de gekozen locatie: “De Lutgart-site zal hierin een centrale rol spelen. Lutgart ligt vlak bij de secundaire scholencampus. Het is dan ook een ideale en zeer toegankelijke plek om jongeren te bereiken. Jongeren vinden in Lutgart via OverKop niet alleen een ontmoetingsruimte, maar ook heel wat ondersteuningsmogelijkheden, zoals het JAC.”

OverKop hanteert hierin een uniek concept, waarin het samen komen, zich amuseren en chillen gecombineerd wordt met de ruimte voor persoonlijkere vragen en steun. Daarbij wordt er over gewaakt dat er geen stempel op een jongere geplakt wordt. Het creëren van een huis waarin een jongere zich kan amuseren en zich goed voelt staat centraal. “Deze nieuwe hangplek in Beringen-centrum is voor onze jongeren een onmisbare schakel in het vangnet dat we als stadsbestuur proberen op te zetten. Dat de inzet op jongerenwelzijn cruciaal is, is o.a. al gebleken door het aantal jongeren dat de afgelopen maanden de weg heeft gevonden naar het JAC op de Lutgart-site. Het Overkophuis zal de aandacht en inzet voor jongerenwelzijn enkel versterken.  De deelname van onze stad aan de Rode Neuzen dag kadert trouwens in datzelfde opzet,” vult schepen van Jeugd Jessie De Weyer aan.