Politieke benoemingen, ook in Beringen!

Op 26 september 2013

Voor de samenstelling van de GECORO (gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening) is de gemeente verplicht om een aantal externe deskundigen aan te stellen. Groot was de verbazing van onze fractie toen we vaststelden dat meerdere kandidaten voor het betaalde mandaat van “externe deskundige” bestond uit mensen die op een lijst van de gemeenteraadsverkiezingen van CD&V en Spa hebben gestaan.

Werner Janssen, fractieleider N-VA Beringen vroeg tijdens de gemeenteraad van 9.9.2013: “welke expertise” kunnen deze mensen dan wel voorleggen? En werd er publiekelijk een oproep gedaan naar externe deskundigen om zich hiervoor kandidaat te stellen?” Een duidelijk antwoord kregen we niet. Het stadsbestuur spartelde in allerlei bochten, maar een bewijs van “externe deskundigheid” konden ze niet voorleggen. Ook het verwijt dat N-VA misnoegd zou zijn omdat het zelf geen kandidaat in de gecoro kon afvaardigen slaat echt helemaal nergens op, want gemeenteraadsleden mogen de vergaderingen ten alle tijde bijwonen zonder zitpenning.

Deze mensen moeten politiek neutraal zijn en dat is nu zeker niet het geval! N-VA Beringen is zeer teleurgesteld dat deze meerderheid verder doet aan het uitdelen van betaalde postjes (externe deskundigen krijgen namelijk een zitpenning om de vergaderingen van de gecoro bij te wonen) aan politieke vrienden die bij de verkiezingen uit de boot gevallen zijn. In het belang van Beringen hebben we er alle baat bij dat de juiste mensen op de juiste plaats worden afgevaardigd om zo hun expertise te kunnen aanwenden ten voordele van de ontwikkeling van Beringen. “Zelfs de vraag om het punt verder te bespreken in de gesloten zitting, om open te kunnen communiceren, werd meerderheid tegen oppositie weggestemd” : voegt Werner Janssen toe. Dit is het zoveelste bewijs dat deze meerderheid niet handelt in het algemeen belang van de Beringenaar.