Rode duivels in Beringen niet op groot scherm, gemiste kans voor samenhorigheid!

Op 17 juni 2014

Sinds 15 oktober 2013 hebben de rode duivels zich gekwalificeerd voor het wereldkampioenschap in Brazilië. Stilaan begon de hoop bij heel wat politici te leven dat deze kwalificatie het land zich meer dan ooit zou verenigen en bijgevolg de uitslag van de verkiezingen voor de ene en andere partij al dan niet positief zou beïnvloeden. Dit effect is eerder uitgebleven en het lijkt de verkiezingen niet echt te hebben beïnvloed.

Ook in Beringen heeft het waarschijnlijk geleefd bij politici en niet in het minst bij de burgemeester. In februari 2014 was het burgemeester Webers zelf die een idee lanceerde om de samenhorigheid en eenheid in Beringen te vergroten door middel van 1 postcode. De reacties die toen werden losgeweekt bij de inwoners van Beringen waren niet voor interpretatie vatbaar. Deze doelpoging kwam nog niet in de buurt van het kader.

Hoewel het beoogde effect van de rode duivels op de verkiezingen uitbleef, zien we nu wel een eenheidsgevoel groeien. Heel wat horecazaken en verenigingen in Beringen hadden bewust of onbewust de burgemeester dan ook willen helpen om de samenhorigheid in Beringen te bevorderen. Zij zagen immers brood in de belgische golf die meer en meer op gang kwam in het land. Een groot scherm bij hen in de buurt zagen zij vast en zeker zitten. Het was dan ook verassend te moeten vernemen dat de eerste aanvragen voor het plaatsen van een groot scherm resuluut werden afgekeurd door hetzelfde schepencollege dat 3 maanden geleden zo bezorgd was om de samenhorigheid binnen Beringen. Overal in Vlaanderen zullen op marktpleinen en open terreinen heel wat Vlamingen, met welke achtergrond dan ook, samen supporteren voor onze Rode Duivels, behalve in Beringen. Hoewel samenhorigheid een gevoel is dat je niet kan forceren, heeft de burgemeester op 1 vlak misschien wel gelijk. Samenhorigheidsgevoel moet misschien wat aangewakkerd worden. De perfecte voorzet was deze keer gegeven, de meerderheid in Beringen is echter vergeten te scoren. Al een geluk dat onze Rode Duivels de goal wel wisten staan!