SBS Beringen past perfect binnen gemeentefinanciën!

Op 2 januari 2014

In januari 2013 gingen de eerste stemmen op in het gemeentebestuur om SBS Beringen af te stoten. Deze denkpiste werd op volgende wijze vermeld in het herstelplan: “Zelfs een eventuele overdracht van de gemeentelijke basisscholen naar een ander scholennet zal worden onderzocht.” N-VA Beringen heeft op dat moment om meer uitleg gevraagd, maar niet gekregen. “We betreuren vooral de manier waarop dit weer gebeurt.”: zegt John Vanhoudt (raadslid N-VA) “Er is in het verleden nooit enig moment van overleg geweest met de betrokken scholen, om op een actieve manier naar oplossingen te zoeken. Vanuit het gemeentebestuur wordt beweerd dat onderwijs geen kerntaak is van de gemeente, maar niets is minder waar. Scholen die bestuurd worden vanuit een gemeente, kunnen veel beter inspelen op de noden van deze gemeenschap." De eerste stappen in het onderwijs zijn zeer belangrijk voor een kind in onze maatschappij. Bijgevolg zijn deze scholen dus zeer belangrijk voor een gemeente als Beringen en pleit N-VA Beringen ook voor het behoud van deze scholen. Zij roepen dan ook op om dit proces in alle openheid te laten verlopen en met de nodige interactie tussen de leerkrachten, ouders en andere betrokkenen. Verder laten ze ook weten dat ze dit dossier nauwgezet zullen opvolgen en met de nodige constructiviteit!

Het is verder ook gissen naar de echte reden van deze operatie. “Als het gemeentebestuur op zoek is naar besparingen zijn er heel wat andere pistes die gevolgd kunnen worden. Volgens het budget 2013 kosten de scholen ons nog geen 100.000 euro, want het personeel wordt betaald door de Vlaamse overheid!”: aldus Tijs Lemmens (raadslid N-VA). Daarbovenop erkent N-VA dat er ook investeringen gedaan worden in de schoolgebouwen en omgeving. Deze investeringen vallen volgens hen echter onder het patrimoniumbeheer en zijn in deze discussie dus niet van belang. Het wordt echter stilaan duidelijk dat voor het huidige gemeentebestuur onderwijs geen prioriteit is!