Slim cameranetwerk voor Beringen

Op 14 oktober 2019

Beringen krijgt als een van de zestien Limburgse gemeenten een netwerk van slimme camera’s. De gemeenteraadsbeslissing van 14 oktober is het startschot voor het cameratoezicht op be - MINE, station Beringen en station Beverlo. De plaatsing van de bewakingscamera's op deze sites is voor dit najaar voorzien. Zo krijgt een van de belangrijkste programmapunten van de Beringse N-VA stilaan vorm.

De gemeenteraad keurde vanavond de samenwerkingsovereenkomst met S-Lim cvba goed. Een samenwerking tussen een aantal Limburgse gemeenten om onze regio te laten uitgroeien tot een zogenaamd ‘smart region.’ Verzamelde informatie kan op veel verschillende vlakken gebruikt worden. In functie van de veiligheid, mobiliteit, bij evenementen en als dienstverlening aan burgers en bedrijven.

In deze fase gaat het concreet om 38 vaste bewakingscamera's, waarvan 31 op be - MINE, 4 op het station Beringen en 7 op het station Beverlo. “Wij pleiten al sinds 2013  voor een efficiënt camerabeleid waarbij risicozones voor sluikstorten en criminaliteit in beeld worden gebracht.” – benadrukken schepenen Werner Janssen en Jessie De Weyer. “Dit is een heel belangrijke stap in de juiste richting.”

De kostprijs voor de aankoop van de camera’s bedraagt een kleine honderdduizend euro en wordt gefinancierd door S-Lim.  De jaarlijkse onderhoudskosten van dertigduizend euro zijn voor de gemeente zelf.

"Als deelnemende gemeente zullen we over een massa gegevens beschikken, aan de hand waarvan we het leven van onze inwoners kunnen verbeteren. Schoolomgevingen worden veiliger, de verkeerscirculatie een stuk efficiënter, maar ook het vandalisme zal afnemen.” – glundert schepen Werner Janssen. “En ook op vlak van de privacy biedt deze samenwerking een sluitend wettelijk kader.” – vult schepen Jessie De Weyer aan.

Beringen is één van de 16 gemeenten die in het netwerk stappen. De andere gemeenten zijn As, Genk, Kinrooi, Lommel, Maasmechelen, Peer,  Tongeren, Bilzen, Bocholt, Houthalen-Helchteren, Oudsbergen, Riemst, Zonhoven, Heusden-Zolder en Maaseik.