Stad Beringen is een Rode Neuzen stad en kleurt vandaag rood

Op 26 november 2021

Rode Neuzen Dag is al enkele jaren een begrip in Vlaanderen. Een belangrijke dag die het belang van fysieke en mentale weerbaarheid onder de aandacht brengt. Dit jaar schittert stad Beringen als Rode Neuzen stad. Burgemeester Thomas Vints is vereerd om gaststad te mogen zijn: “Je zal vandaag de Rode Neuzen Dag vlag zien hangen aan het Stadhuis. De radiozender JOE FM laat enkele Beringenaren aan het woord en een HLN-reporter gaat op pad om straffe Rode Neuzen acties nationaal in de bloemetjes te zetten.”

Onze jongeren hebben een pittig jaar achter de rug. Het onderwijs zag er een tijdje anders uit en van een sociaal leven was er amper sprake. Schepen van Jeugd Jessie De Weyer ziet mentaal en fysiek welzijn als een topprioriteit: “Mentale gezondheid is en blijft een belangrijk aandachtspunt, ook bij jongeren.  Rode Neuzen Dag zet het onderwerp jaarlijks in de schijnwerpers en daar dragen we graag ons steentje aan bij. Bovendien zetten we als stadsbestuur in op structurele acties die het belang van mentaal en fysiek welzijn benadrukken. Door hen gratis laagdrempelige professionele begeleiding aan te bieden, kunnen we veel jongeren helpen.”

Met de komst van het JAC (jongerenadviescentrum) en het OverKop-huis, dat vandaag officieel geopend wordt, blijft stad Beringen werken aan een sterk jongerenbeleid.  “Elk project dat het lichamelijk en mentaal welbevinden van jongeren kan verbeteren, verdient onze steun. Want uit onderzoek blijkt dat maar liefst 1 op 5 Vlaamse jongeren kampt met psychische problemen. Als stadsbestuur hebben we een sensibiliserende rol om onze Beringse jeugd de juiste middelen aan te reiken en hen te helpen waar kan.”, aldus schepen van Welzijn Ann-Sofie Vanoverstijns.