Stad Beringen zet verder in op het mentaal welzijn van jongeren

Op 23 januari 2023

Met een extra halftijdse medewerker investeert Stad Beringen in een nog sterkere werking van het OverKophuis dat vorig jaar opende op de Lutgartsite. . Ook zullen er dit jaar twee extra coaches aanwezig zijn dankzij een SALKTurbo project dat inzet op een nieuw en toegankelijk ondersteuningsaanbod met focus op de arbeidsmarktproblematiek.

Mentaal welzijn vormt een belangrijk onderdeel in de focus op kinderen en jongeren van Stad Beringen.   “Het OverKophuis op Lutgart is een veilige plek waar jongeren vrijblijvend terecht kunnen voor een luisterend oor. Gemiddeld komen er 35 jongeren naar een werkingsmoment. Door de grote vraag, dient ook de werking zelf verder uitgebreid te worden, zodat we meer Beringse jongeren kunnen toeleiden naar een geborgen en fijne plek,” zegt schepen van Jeugd Jessie De Weyer.

“De aanwezigheid van opgeleide medewerkers is cruciaal in het verhaal van een OverKophuis. Om laagdrempelige steun te verzekeren  voor zoveel mogelijk jongerne, werden tijdens de budgetbesprekingen eind vorig jaar middelen vrijgemaakt voor een extra halftijdse OverKopmedewerker. Zo kunnen we eveneens de connectie met de scholen versterken en hopen we vorm te geven aan een groep van OK-ambassadeurs.”

Dit jaar start in het OverKophuis ook een SALKturbo project om kwetsbare jongeren die moeilijk werk vinden toch aan een job te helpen. “We zijn heel blij dat de Provincie Limburg mee investeert in twee coaches die jongeren begeleiden naar de arbeidsmarkt. Daarnaast maakt de provincie nog extra middelen vrij om dit project uit te rollen. Dit creëert bijkomende kansen voor het lokaal tewerkstellings- en welzijnsbeleid en versterkt de dienstverlening van de jobdienst van het OCMW in onze stad,” laat de schepen nog weten.