Toon je stiel tijdens de Ambachtenroute in Beringen

Op 15 januari 2021

Stad Beringen maakt je, in het kader van het traject ‘Handmade in Beringen’, graag warm voor de eerste editie van de Ambachtenroute op 15 en 16 mei 2021. Een primeur voor Beringen, maar wel volgens de inmiddels geslaagde formule van de Kunstroute.

An Moons, schepen van erfgoed: “Al eeuwen zijn vakmensen gedreven door technische kennis en kunde. Ook vandaag beoefenen heel wat ondernemers met veel passie en bekwaamheid een ambacht of technische stiel. Dit vakmanschap willen we, als waardevol immaterieel erfgoed in hoofden en handen van vakmensen, met de Ambachtenroute in de kijker zetten. Op deze manier verbinden we ook erfgoed met lokale economie.”

Schepen van lokale economie Werner Janssen vervolgt: “Als we spreken over ambachten, dan denken we aan een breed palet van sectoren en ondernemers. Kenmerkend voor vakmanschap is dat het handwerk of de techniek van de maker bepalend is voor de kwaliteit van een product of dienst. Met de Ambachtenroute vestigen we de aandacht op ambachtelijke producten en maatwerk van bij ons, om zo ook lokaal shoppen te stimuleren.”

“De route staat open voor alle Beringse makers die de deuren van hun atelier, winkel, huis of tuin willen openstellen voor het brede publiek, dit uiteraard met respect voor de dan geldende coronamaatregelen”, gaat An Moons verder. “We doen ook een oproep aan onderwijspartners om deel te nemen. Het doorgeven van vakmanschap aan volgende generaties is immers een voorwaarde om het levend te houden.”

Je kan als Beringse maker individueel meedoen, maar ook samen met andere makers een groep vormen op een gemeenschappelijke locatie. Dienst cultuur stelt vier lokalen ter beschikking op de Lutgartsite in Beringen als gezamenlijke expositieruimte. Hiervoor kan je met verschillende makers samen een voorstel indienen via ambachtenroute [at] beringen.be.

Verras de bezoeker met unieke producten, technieken of gereedschappen. Of misschien wel met een demonstratie, een begeleid bezoek of een proeverij! Wees creatief. Hoe meer er te zien of te ‘beleven’ valt, hoe liever.

Heb je zin om er samen met ons een geslaagde eerste editie van te maken? Schrijf je dan zeker in voor 1 maart 2021 via ambachtenroute [at] beringen.be of via de dienst cultuur: Kioskplein 25, 3582 Beringen. Het inschrijvingsformulier en de deelnemingsvoorwaarden vind je terug via www.beringen.be/ambachtenroute.