Uittredingsvergoedingen vaak wraakroepend, OOK voor N-VA!

Op 2 oktober 2013

De N-VA is tevreden dat Danny Pieters afziet van zijn uittredingsvergoeding als senator, zoals meegegeven in de middagjournaals. De vicerector van de KU Leuven hoopt hiermee dat er eindelijk een algemene regeling rond de uittredingsvergoeding komt. Zolang het systeem van de uittredingsvergoedingen bestaat, zal het systeem ook worden gebruikt.

De enige manier om een einde te maken aan de vertoning rond de uittredingsvergoedingen, is door het systeem af te schaffen. En dit in het belang van alle betrokkenen: zowel het parlement, als de parlementsleden als de belastingbetaler. De N-VA wil snel werk maken van een algemene regeling. Wie ontslag neemt uit het parlement, heeft geen recht op een uittredingsvergoeding, tenzij men ontslag neemt om dwingende medische redenen.

In 2011 nam Vlaams Parlementsvoorzitter Jan Peumans al het initiatief om de uittredingsvergoeding niet toe te kennen aan parlementsleden die ontslag nemen om een andere job uit te oefenen. De Kamer heeft vandaag, mede onder aandringen van N-VA-fractievoorzitter Jan Jambon, ook het besluit genomen om de uitkeringsvergoedingen bij vrijwillig ontslag af te schaffen. De N-VA en Danny Pieters hopen dat ook de senaat dit voorbeeld volgt en meewerkt aan een algemene regeling. We vernemen ondertussen dat het ook op het bureau van de Senaat komt. Het dossier zit dus in een stroomversnelling.