Voorleesavond, spelletjeskast en boekenruilkastje in Beverlo

Op 7 juli 2022, over deze onderwerpen: Jeugd, Participatie wijk en dorpszaken

Nog maar een week na de opening van de kunstmuur, was het weer feest in Beverlo. De voorleesavonden zijn terug. En dat was meteen de perfecte gelegenheid om een nieuw boekenruilkastje en een spelletjeskast in gebruik te nemen.

Buurtwerking SAAMO en partners gaven op 6 juli het startschot voor een reeks voorleesavonden in het Park van Beverlo. De voorlezers, vrijwilligers met een hart voor lezen en taal, nemen de kinderen elke woensdag van juli van 18u tot 19u op een speelse manier mee in de wondere wereld van meeslepende verhalen. “We konden ons dan ook geen beter moment voorstellen om de kinderen te laten kennismaken met het splinternieuw boekenruilkastje én de spelletjeskast,” vertelt schepen van Jeugd en Participatiebeleid Jessie De Weyer enthousiast.

Stad Beringen faciliteert via buurtbudgetten namelijk initiatieven van de inwoners om via eigen kleine projecten het leven en wonen in de buurt aangenamer te maken. En zo ontstond er bij een groep enthousiaste ‘Bjévelèrs’ een idee om samen met de buurtwerker van SAAMO  een aanvraag voor een buurtbudget in te dienen om een spelletjeskast te ontwikkelen. “De spelletjeskast is een aanvulling op de mooie locatie van het park van Beverlo en is gericht op iets kleinere kinderen zodat iedereen veel speelplezier heeft in het park,” vertelt Liesbeth Brusselaers van SAAMO trots.  Schepen De Weyer vult aan: “Leerlingen van VIBO Sint-Barbara ontwierpen de duurzame houten spelletjeskast, terwijl de aanvragers het spelmateriaal kochten. Alle kinderen die in het Park komen spelen, kunnen de spelletjes gebruiken. We hopen dat eenieder er goed zorg voor draagt, zodat we er met zijn allen lang plezier van hebben.”

Stad Beringen wil mensen echter niet enkel aanzetten tot spelen, maar ook tot lezen. Daarom ontwikkelde de stad dankzij subsidies van de provincie Limburg en in samenwerking met de stedelijke bibliotheek boekenruilkastjes. Het nieuwe boekenruilkastje staat sinds kort in het park en werd ook ontworpen door de leerlingen van VIBO Sint-Barbara. “De kindergemeenteraad toverde dit kastje eind juni om tot een uniek kunstwerkje,” weet de schepen.

Geflankeerd door de kinderburgemeester, de kinderschepenen en enkele kindergemeenteraadsleden huldigde het stadsbestuur de twee kastjes in. Een hapje en een drankje voor de aanwezigen mocht ook niet ontbreken natuurlijk.

“Het concept van zo’n boekenruilkastje is zeer laagdrempelig. Neem en geef een boek! Je bent echter niet verplicht zelf een boek in het kastje te zetten, je mag er gewoon eentje uithalen,” sluit schepen De Weyer af.

Heb je zelf ook een idee om je buurt samen te brengen? Op www.beringen.be/buurtbudgetten vind je alle nodige informatie.