Voorleesmaand in de Beringse bib

Op 25 oktober 2021

De bib van Beringen doet ook dit jaar mee aan de nationale Voorleesmaand. “Het thema dit jaar is leesplezier doorgeven aan jong en oud. Tijdens de Voorleesmaand in november zetten we daarom het belang én het plezier van voorlezen extra in de kijker,” vertelt schepen van bibliotheek Jessie De Weyer.

Zo organiseert de bibliotheek dinsdag 26 oktober al een eerste activiteit. Workshop 'Diggie Dik, voorlezen met een klik' leert hoe digitale media het voorleesmoment kunnen versterken en wat de do’s-and-don’ts zijn. Kortom het digitale leeslandschap verkennen.

Op donderdag 25 november kan je dan weer ontdekken hoe je jouw (klein)kind kan stimuleren en ondersteunen tijdens het leren lezen. 'Help, mijn kind leert lezen!' is een workshop voor de ouders en grootouders van de oudste kleuters en beginnende lezertjes.

“Beide activiteiten zijn gratis, maar vooraf inschrijven is wel noodzakelijk. Dit kan per mail of telefoon, via bibliotheek [at] beringen.be of T011 45 08 10.  Persoonlijk langskomen in onze bib mag natuurlijk ook!” aldus schepen De Weyer.

Daarnaast heeft de bibliotheek doorheen het hele jaar speciale aandacht voor de schoolgaande jeugd, maar ook leerkrachten en opvoeders in het algemeen. “Zo bieden we bijvoorbeeld grote vertelplaten – de zogenaamde kamishibai- aan de leerkrachten aan. Deze platen komen overeen met de illustraties in het boek, ideaal om te vertellen voor een klas of een grote groep! Daarnaast kunnen ook verteltassen en boekstartpakketten worden ontleend. Alle info hierover kan je terugvinden op de website van onze bib,”  besluit de schepen.