Vrijwilligersbeurs verbindt vrijwilligers en verenigingen

Op 28 september 2022

Zondag 2 oktober van 10.00 uur tot 15.00 uur organiseert stad Beringen de tweede editie van de vrijwilligersbeurs, ditmaal in het ontmoetingscentrum de COR in Koersel. De vrijwilligersbeurs geeft 35 verenigingen en diensten de kans om hun werking te promoten en op die manier in contact te komen met de juiste vrijwilligers.

De Vrijwilligersbeurs is een bruisend evenement waar Beringenaren kennis kunnen maken  met het vrijwilligerswerk in onze stad en andere vrijwilligers te ontmoeten. Het is dé perfecte gelegenheid om te ontdekken welk vrijwilligerswerk bij jou past en zo je steentje bij te dragen aan een warm en solidair Beringen. Ann-Sofie Vanoverstijns, schepen van Samenleven, komt bijna dagelijks in contact met straffe vrijwilligers: “Onze stad telt heel wat geëngageerde vrijwilligers die zich inzetten voor het welzijn van anderen. Ze zijn een onmisbare schakel binnen onze samenleving en maken van Beringen een geëngageerde stad. De vrijwilligersbeurs is dan ook de ideale plaats om als vrijwilliger (in wording) een plekje te vinden waar jij als vrijwilliger kan schitteren.”

“De voorbije jaren zijn niet makkelijk geweest voor verenigingen,” stelt ook schepen van Participatiebeleid Jessie De Weyer vast. “De werking heeft lang stil gelegen en nu er wat meer mogelijk is, is het niet altijd makkelijk om iedereen terug aan boord te krijgen. Daarom zijn we vorig jaar gestart met een Vrijwilligersbeurs. De eerste editie was meteen een schot in de roos en trok 150 bezoekers en 30 standhouders. Daarnaast hebben we vorig jaar ook een deskundige vrijwilligersbeleid aangesteld. Nicky Mertens ondersteunt de verenigingen en diensten op vlak van participatie- en vrijwilligersbeleid.”.

“Vrijwilligers hebben vaak een belangrijke ‘signaalfunctie’, waarbij ze niet-ingevulde noden in onze samenleving op het spoor komen. Dat is belangrijke feedback die we meenemen om ons hulpaanbod te verbreden.” vertelt schepen Ann-Sofie Vanoverstijns. Wie vrijwilligerswerk doet komt in contact met andere mensen. Het zorgt dus voor een ruimer sociaal netwerk.

Vrijwilligerswerk is niet alleen goed voor een ander, maar ook voor jezelf. Uit onderzoek blijkt dat mensen die vrijwilligerswerk doen meer tevreden zijn over hun leven. Daarnaast kan het ook een mooi opstapje zijn naar werk of een manier om je talenten te ontdekken en je vaardigheden bij te schaven.
Ben je pas gepensioneerd en wil je nog graag de handen uit de mouwen steken? Ben je een student met een passie voor engagement? Ben je een nieuwe inwoner die graag deel uitmaakt van een warme omgeving? Iedereen die interesse heeft in vrijwilligerswerk is welkom!

Aanwezige verenigingen: UiTPAS, Ocura, ’t Weyerke,  Home-Start Domo Beringen, The Country Story Singers, Talenten Academie Limburg (TALim), dienst Samenleven, , dienst Jeugd en Sport, Bibliotheek Beringen, OCMW (buddywerking), dienstencentrum De Klitsberg, dienst Toerisme, CM Gezonde Buurten, Stedelijke Adviesraad voor Leefmilieu Beringen, Repaircafé, Diabetes Liga West-Limburg, Aquariumclub Zilverhaai, Toneelvereniging Thalia Beverlo, Taj-Jitsu Koersel, VitaS (campus Corsala), Fietsbib, Jeugdhuis Club 9, Neos vzw, Samana, Natuurpunt Beringen, Prinsenhof, De Wereldwinkel, S-plus, Digipunten, buitenschoolse kinderopvang De Bengeltjes en Zorghuis Limburg.