VZW Toerisme draagt taken over aan het stadsbestuur

Op 20 februari 2024

Bijna 40 jaar lang werkten stadsbestuur en VZW Toerisme samen aan het uitbouwen en versterken van het toerisme in Beringen.

Het afgelopen jaar werd duidelijk dat er nood was aan een nieuwe structuur: enerzijds ingegeven door een toenemende professionalisering van de sector, anderzijds ook opgelegd door de gewijzigde regelgeving omtrent verzelfstandiging bij lokale besturen (Decreet Lokaal Bestuur).

De stad Beringen en VZW Toerisme hebben de voorbije maanden intensief overlegd en mogelijke scenario’s voor een toekomstige samenwerking besproken en onderzocht.

De VZW Toerisme heeft – bij monde van haar raad van bestuur – laten weten dat een omvorming van de huidige structuur voor hen niet wenselijk is en haar intentie kenbaar gemaakt om de huidige werking te willen beëindigen.

De stad wenst de bestaande dienstverlening te behouden en zal daartoe de werking van de vzw volledig inkantelen in stedelijke context. De nodige middelen werden dan ook voorzien in het financieel meerjarenplan.

Voor de inwoner en toerist zal er echter niets veranderen: zij kunnen blijven rekenen op het gekende aanbod.

Schepen Werner Janssen:  “Dankzij de samenwerking met VZW Toerisme groeide onze stad de voorbije jaren uit tot een belangrijke toeristische trekpleister, met mijnerfgoed en actieve beleving als voornaamste speerpunten. Jaarlijks werd er in elke deelkern een evenement georganiseerd. Die optelsom maakte onze beleidsdoelstelling “Bruisend Beringen” zicht- en voelbaar. Wij willen de vzw, voorzitter Ludo Claes en alle vrijwilligers uitdrukkelijk bedanken voor hun jarenlange inzet en toewijding om dit mee mogelijk te maken.”

VZW-voorzitter Ludo Claes: “Na bijna 40 jaar VZW Toerisme Beringen sluiten we een hoofdstuk af. Met fierheid blikken we terug op onze gezamenlijke verwezenlijkingen op vlak van toerisme, recreatie en evenementen. Wij hebben er alle vertrouwen in dat deze verder uitgebouwd zullen worden ten dienste van Beringen, haar inwoners, handelaars en bezoekers. Wij bekijken momenteel met de stad de mogelijkheden om onze vrijwilligers daarin blijvend te kunnen betrekken. Wij willen al onze toeristische partners en de verenigingen bedanken om ons al die jaren te steunen en voor de fijne samenwerking met ieder van hen.”