Waar gaat club 18 naartoe?

Op 23 juli 2013

Begin dit jaar werd de huur van het lokaal van Jeugdhuis Club 18 in de Wijerstraat in Paal opgezegd waardoor de jongeren op zoek moesten naar een nieuwe locatie. Met het stadsbestuur werd op de valreep overeengekomen dat het jeugdhuis zich vanaf januari 2014 in OC de Buiting mag vestigen, meer bepaald in het lokaal van de vroegere deelbibliotheek.

N-VA Beringen stelt zich grote vragen bij deze oplossing. “Uit evaluaties van de stadsdiensten is gebleken dat naast de financiering van de aanpassingswerken die dienen te gebeuren er ook grote praktische problemen zullen zijn zoals geluidshinder”, stelt N-VA-gemeenteraadslid Jessie De Weyer. “Als gewezen medewerkster en bestuurslid van Club 18 heb ik van dichtbij ervaren hoe geluidsoverlast steeds een aandachtspunt is geweest voor het jeugdhuis. De hinder voor de buren is uiteindelijk ook een belangrijke reden geweest voor de opzegging van de huur. Op haar nieuwe locatie zal Club 18 rekening moeten houden met de voorstellingen en activiteiten die doorgaan in het cultureel centrum. Dit betekent dat niet iedere openingsavond muziek gespeeld kan worden en het jeugdhuis niet zomaar activiteiten kan organiseren. Hierdoor kan de werking van het jeugdhuis dus in het gedrang komen. Daarnaast is ook de concurrentie met het cafetaria in OC de Buiting een aandachtspunt”, aldus Jessie De Weyer.

N-VA Beringen vreest dan ook dat de door het stadsbestuur aangereikte locatie geen langdurige oplossing biedt voor het jeugdhuis. Daarbij komt ook dat gedurende de periode van augustus 2013 tot januari 2014 het jeugdhuis het zonder locatie moet stellen. Het gevaar bestaat dat het jeugdhuis op die manier een stille dood sterft.

Het jeugdhuis in Paal verenigt al meer dan 20 jaar jongeren en maakt op die manier activiteiten specifiek voor deze groep van de bevolking mogelijk. Volgens N-VA Beringen dient er dan ook dringend een meer fundamentele oplossing uit de bus te komen. “Het gebouw waar momenteel nog de kindercrèche “De Bambi” is gehuisvest, is mogelijks een betere locatie voor Club 18. Hier is immers aanzienlijk minder mogelijkheid tot hinder voor anderen. Dit gebouw zal wel pas ten vroegste mei 2014 kunnen vrijkomen, waardoor er nog steeds gezocht moet worden naar een locatie om de periode tussen de sluiting en de nieuwe
opening te overbruggen.” Bij deze doet N-VA Beringen dan ook een warme oproep aan de bevolking om locaties en eventuele andere oplossingen voor het jeugdhuis aan te reiken aan het stadsbestuur, zodat deze toch wel vaste waarde in Paal niet verloren hoeft te gaan.