Beringen kent eerste labels kindvriendelijke horeca toe

Op 21 februari 2024

In Beringen wordt deze week het eerste label voor kindvriendelijke horeca uitgereikt. Met dat label kunnen horeca-uitbaters in de stad aangeven of hun zaak kindvriendelijk is ingericht.  Het initiatief kadert zowel binnen het horecabeleidsplan dat vorig jaar werd uitgerold als binnen het label “Kindvriendelijke Stad”, een erkenning die Beringen in 2022 behaalde.

“Met het horecabeleidsplan trachten we de kwantiteit en kwaliteit van de horecagelegenheden in Beringen verder uit te breiden. Eén van de eerste speerpunten is om de kindvriendelijke horeca een mogelijkheid te geven om zich extra in de markt te zetten. Met het label kunnen bezoekers meteen zien of de horecazaak met kinderen eenvoudig te bezoeken is. Zo brengen we vraag en aanbod weer wat dichter bij elkaar. In de komende maanden rollen we ook nog heel wat andere initiatieven uit,” licht schepen voor Ondernemen Werner Janssen toe.

Grand Café Paal 26 vormde als eerste aanvrager het decor voor de uitreiking. Nog 6 andere horecazaken dienden een aanvraag in. Daar worden de criteria in de komende dagen afgetoetst.

“Onze kindergemeenteraadsleden hebben meteen ook de proef op de som genomen,” zegt schepen voor Jeugd Jessie De Weyer. “Zij mochten vandaag meteen de criteria voor de toekenning van het label aftoetsen. Zo gingen ze na of er spelmateriaal en kinderstoelen aanwezig zijn, maar bijvoorbeeld ook of er een plek is om baby’s te verschonen. Wat het menu betreft dat wordt aangeboden, gingen ze na of er kindermenu aanwezig is, of een kleinere portie van de standaardgerechten. Daarbij is ook belangrijk dat er minstens twee gezonde gerechten aanwezig zijn voor kinderen.”

Het volledige overzicht van horecazaken met het label “Kindvriendelijke Horeca” kan je binnenkort terugvinden op de websites www.beringen.be/overzicht-kindvriendelijke-horeca en www.visitberingen.be

“Voor gezinnen betekent dit label een zekerheid dat het de horecagelegenheid voorzieningen heeft voor alle leden van het gezin. We hopen in de komende dagen ook de 6 andere aanvragen te kunnen verwerken en het label te kunnen toekennen. Een ruime keuze dus voor ouders om een gezellige uitstap te doen met het hele gezin.”