Masterplan Beringen-Centrum buist op mobiliteit

Op 16 januari 2014

Dinsdag 7 januari werd aan de commissie stadsontwikkeling het masterplan Beringen-Centrum voorgesteld. De bedoeling is om tegen 2040 een stadscentrum te creëeren met winkel- en horecagelegenheden als speerpunten. Daarnaast wordt op de verschillende sites ook aandacht besteed aan verschillende doelgroepen onder andere 50+-ers en jonge gezinnen. Het uitgewerkte concept kan op vele vlakken op steun rekenen van N-VA Beringen. “Het uitbouwen van een winkelcentrum in Beringen lijkt ons meer aangewezen dan een op de mijnterreinen”, aldus Tijs Lemmens (Raadslid N-VA).
Oppositiepartij N-VA formuleert toch ook enkele bedenkingen bij de plannen in het bijzonder het mobiliteitsaspect. Het grootste probleem vormt zich bij de doorstroming van het verkeer op de as Paal-Koersel. Zodra men Beringen-Centrum nadert wordt je geconfronteerd met stadsverkeer aan lage snelheid welke nefast zijn voor een vlotte circulatie. Werner Janssen (Raadslid N-VA) haalt ook aan dat er nog enkele zones blijven bestaan die niet conflictvrij gemaakt worden, waardoor de veiligheid van de zwakke weggebruiker op die plaatsen in het gedrang komt. Het algemeen mobiliteitsplan, dat N-VA Beringen al meermaals gevraagd heeft, dient dus dringend uitgewerkt te worden.