N-VA stelt OCMW gerust: Financiële inspanningen asielcrisis zullen gehonoreerd worden via conventie!

Op 27 juni 2016

De N-VA fractie van Beringen kan het lokale OCMW gerust stellen, de extra opvangplaatsen voor asielzoekers zullen wel degelijk financieel gehonoreerd worden door de federale overheid. Met deze mededeling reageert N-VA op de kritiek van OCMW-voorzitter Hilal Yalcin (CD&V) die op 25 mei 2016 stelde zich bekocht te voelen door N-VA Staatssecretaris Theo Francken. Zij gaf hierbij aan dat de extra opvangplaatsen die door het OCMW gecreëerd waren via koop en huur op de private markt niet gecompenseerd zouden worden door de Federale overheid.

Navraag bij het kabinet Francken leert dat deze informatie niet klopt. De regering heeft beslist om LOI-plaatsen (LOI=Lokaal opvanginitiatief) in het kader van het spreidingsplan waarvoor de gemeente al financiële inspanningen heeft gedaan te zullen honoreren via een conventie. De 11 opvangplaatsen van Beringen die door het OCMW gecreëerd waren zullen mee geconventioneerd worden.

“Toen wij de perstekst van mevr. Yalcin vernamen, hebben wij via ons Berings federaal parlementslid, Werner Janssen, onmiddellijk navraag laten doen bij de bevoegde Staatssecretaris. Die bevestigde ons dat de inspanningen van het OCMW Beringen wel degelijk zullen geconventioneerd worden. Wij vragen ons af waarom mevr. Yalcin dit niet zelf heeft nagevraagd alvorens via de pers te klagen over gebrek aan financiële compensatie,” aldus René Vosch, OCMW-raadslid voor N-VA Beringen.