Beringen haalt label Kindvriendelijke stad binnen

Op 14 november 2022
label_kindvriendelijke_stad

Goed nieuws uit Beringen. Een goed anderhalf jaar na de beslissing van het stadsbestuur om het traject voor het behalen van het label ‘Kindvriendelijke Stad’ op te starten, is het felbegeerde label binnen. Dat maakte de jury van de Kindvriendelijke Steden en Gemeenten maandag op een officiële plechtigheid in Brussel bekend.

“Dankzij de onvermoeibare inzet van onze diensten en met de nodige ondersteuning van vzw Bataljong, is Beringen vanaf nu ook officieel een Kindvriendelijke Stad. We werkten hiervoor een strategisch actieplan uit met 9 doelstellingen, 55 concrete acties en een heleboel quick wins. Zo wordt op korte termijn nagegaan hoe kindvriendelijk stedelijke gebouwen en lokale horeca zijn en wordt er gewerkt aan een tool om jongeren wegwijs te maken in het aanbod rond mentaal welzijn," aldus onze schepen Jessie De Weyer

De twaalfkoppige jury, die samengesteld is uit een mix van experten op het vlak van beleid voor kinderen en jongeren, was vol lof over het Berings parcours.

“Onze multidisciplinaire aanpak die in de eerste fase op gegevensverzameling en data-analyse focuste en nadien een diepgaand belevingsonderzoek met kinderen en jongeren zelf inhield, werd duidelijk gesmaakt. Een welgemeende dankjewel aan alle stadsgenoten die hieraan hebben deelgenomen, zonder jullie hulp was het ons nooit gelukt."

Nu het label behaald is, gaat de stad ook op zoek naar een naam voor hun kindvriendelijke mascotte. ”Onze mascotte Beresterk Beringen, werd ontwikkeld op basis van de tekeningen van een 700-tal kinderen. Nu zijn we enkel nog op zoek naar een naam. Check daarvoor het platform allemaalberingen.be/naamvandebeer” aldus schepen De Weyer.