Horeca en detailhandel in de lift in Beringen

Op 17 juli 2023
Wernerwinkelstraat

Het ondernemerschap in Beringen heeft de coronacrisis goed doorstaan, dat blijkt uit de cijfers in het rapport detailhandel dat werd opgesteld in opdracht van de 5 Vlaamse provincies. De algemene tendens sinds 2013 is positief, wat zich ook toont in het straatbeeld.

“We zien in het rapport dat de zelfstandige activiteit in de detailhandel sinds 2018 toegenomen is met 32 uitbaters. In de horeca is er een stijging van 20 zelfstandigen. Naar tewerkstelling springt vooral de horeca eruit met 167 bijkomende arbeidsplaatsen in de sector tussen 2018 en 2022. Dat vertaalt zich meteen in de welvaartsindex die in dezelfde periode toenam van 94 naar 97 op 100 én in een stijging van het gemiddelde netto belastbaar inkomen in de stad van bijna 2000 euro op jaarbasis”, licht een tevreden schepen voor Ondernemen Werner Janssen toe.

Met de stijgende activiteit zijn er ook gunstige evoluties in andere parameters zoals leegstand van handelspanden.

“In absolute cijfers zien we een daling van 22 panden sinds 2013, daardoor staat er 4500m² minder winkelruimte leeg,” zegt Janssen. “Hierdoor scoren we nu gelijk aan het gemiddelde van andere Vlaamse gemeentes, waar we voordien 5% slechter scoorde dan dat gemiddelde.”

Meer bedrijvigheid betekent echter ook bijkomende uitdagingen, vooral op het vlak van mobiliteit.

“Er komen opmerkelijk meer mensen naar Beringen. In 2013 waren er zo 6200 inkomende bewegingen. In de meest recente cijfers uit 2019 is dat gestegen naar 7572, terwijl de uitgaande pendelverplaatsingen stabiel blijven. Wie in de stad rondrijdt, merkt die toegenomen verkeersdrukte, iets waar we de komende periode zeker nog aandachtiger voor moeten zijn,” besluit Janssen.