Stad investeert in bergruimte voor jeugdverenigingen

Op 17 juli 2023
berging_scouts

Op de gemeenteraad van juni keurde het stadsbestuur een samenwerkingsovereenkomst met de Scouts van Beringen-Mijn goed voor de bouw van een bergruimte.

“Zo investeren we opnieuw in een duurzame en vernieuwde infrastructuur voor de jeugdbewegingen op Berings grondgebied,” vertelt schepen van Jeugd Jessie De Weyer trots.

Nog geen maand na de opening van de volledig vernieuwde Jeugdpad-site in Koersel, waar ook de Chiro financiële steun kreeg voor haar nieuwbouw, draagt de stad opnieuw fors haar steentje bij aan de Beringse jeugdinfrastructuur. Begin 2022 werd er ook een subsidiebedrag vrijgemaakt voor de verbouwingswerken van de jeugdlokalen van Scouts en Gidsen Tervant.

De samenwerkingsovereenkomst met de Scouts van Beringen-Mijn bepaalt dat de inversteringskost voor de nieuwe bergruimte deels gedragen wordt door de jeugdbeweging en deels door het stadsbestuur. “De Scouts zelf zijn verantwoordelijk voor 25% van het totale bedrag. Wij als stadsbestuur geven hen nog eens 25% in de vorm van een subsidie. De overige 50% wordt voorzien in de vorm van een lening. Zo stimuleren we onze jongeren om zelf verantwoordelijkheid te dragen voor de gebouwen die ze gebruiken en hopen we het gevoel van eigenaarschap aan te wakkeren,” aldus de schepen.

De bergruimte waar o.a. het kampmateriaal wordt opgeslagen is meer dan 40 jaar oud en heeft de voorbije jaren ook al wat schade geleden door o.a. vandalisme. Het dak bestaat nog gedeeltelijk uit asbestplaten en is enkele jaren geleden beschadigd door een zware storm. Gezien de ouderdom en staat van het gebouw zijn herstellingswerken weinig zinvol en kiest men voor een meer duurzame oplossing.

“We zijn dankbaar dat we mede door de steun van de stad ervoor kunnen zorgen dat de scoutswerking in de toekomst kan blijven plaatsvinden in veilige jeugdlokalen,” reageert Bart Thenaers, de voorzitter van de vriendenkring Scouts&Gidsen Beringen-mijn VZW.